Článek
„Nechápu, proč jsou na vánočních trzích ve stáncích asijské ozdoby. Je mi to líto. Vždyť naši skláři dělají překrásné věci,“ posteskl si František Milichovský. Je úřadující hlavou skupiny dobrovolníků, která se před jedenácti lety zhostila úkolu areál sklárny obnovit a dát mu perspektivu. Základem byli zaměstnanci, kteří s továrničkou „na konci světa“ prožili nejtěžší časy z přelomu milénia, kdy se podnik se slavnou minulostí, sražený na kolena, opakovaně a marně pokoušel znovu postavit na nohy.
Bez bohatého mecenáše tu dodnes parta srdcařů postupuje krůček po krůčku, změny jsou ale již velmi patrné. „Opravena postupně byla fasáda budovy generátorů, komíny, fasáda brusírny i část střechy brusírny, pak se začalo s opravou střechy na hutní hale, která se provádí na etapy doposud a bude pokračovat,“ popsal stručně opravy v celoročně přístupném skanzenu Milichovský. Jak si skláři předsevzali, od roku 2016 tu jede i malá výroba.
„Není na denní bázi, nemáme stálé zaměstnance a zakázkovou práci. Jde o ukázkové dny živého skla, které organizujeme dle možností o víkendech v hlavní turistické sezoně a pak při akcích, jako je ta dnešní. Ale není to prostá předváděčka. Máme tu podnikovou prodejnu, kde vyrobené sklo prodáváme, aby z toho byl profit pro další fungování,“ popsal vlastník památky. Návštěvě místa plného křehké krásy odolá skutečně málokterý z tisíců příchozích.
Staří mistři pomalu odcházejí, mladé dřina u brusu neláká
Nejsilnější skupiny se prý rekrutují z pamětníků Dietlova seriálu Synové a dcery Jakuba skláře. Ten se tu natáčel v první polovině 80. let. Velmi oblíbený cíl tu mají i rodiny s dětmi. Na své si přijdou také techničtí fajnšmekři: podstatným důvodem pro památkovou ochranu tu totiž byl tzv. status posledního dne, odkazující na autentické zachování podoby provozu.
V plánu je nyní rekonstrukce panského domu s někdejším bytem správce. Vzniknout by tu mohla třeba malá historická expozice a prostor pro workshopy. Velký potenciál je také ve vlastní výrobě. „Ročně už jde o tisíce kusů, půllitry, designové skleničky, začali jsme s atmosférickými barometry, těch výrobků je celá řada. A nabízíme i výrobky z jiných skláren, vždyť je to propagace českého sklářství,“ uvedl Milichovský.