Hlavní obsah

UJAK neříká studentům pravdu, tvrdí Akreditační komise

Akreditační komise odmítá kritiku studentů speciální pedagogiky Univerzity Jana Amose Komenského (UJAK), kteří si stěžují na její postup. Komise tvrdí, že škola neposkytuje studentům pravdivé informace, a pozastavuje se mimo jiné nad tím, proč má státnice vypsány na duben namísto obvyklého červnového termínu, což by studentům umožnilo vyřešit komplikace. Ty nyní zabraňují většině z nich zkoušky absolvovat.

Článek

Drtivá většina z přibližně 400 studentů závěrečného ročníku podle hodnotící odborné skupiny neměla odpovídající praxi a kvalifikační práci, aby mohla být připuštěna ke státnicím. Kritériím vyhovělo jen 59 studentů závěrečného ročníku. Studenti ale v dopisu ministrovi školství poukázali na to, že neznají konkrétní důvody, proč nemohou jít ke státním závěrečným zkouškám. Nevědí tak, co mají napravit.

Stanovisko Akreditační komise, pod nímž je podepsána její předsedkyně Vladimíra Dvořáková, připomíná dohodu o fungování hodnotící skupiny složené z odborníků nominovaných pedagogickými fakultami veřejných vysokých škol a zástupců příslušné pracovní skupiny Akreditační komise. Bylo v ní uvedeno mimo jiné to, že studenti s bezproblémovou praxí i vedením diplomové práce budou moci státnice skládat v červnu. Pro ostatní je možný termín po nápravě nedostatků v září nebo v prosinci.

Nebývale krátký semestr

UJAK ale vypsala termín státnic na tento týden, tedy hned v následujícím týdnu po jednání Akreditační komise. Určením tohoto termínu i pro aktuální studenty závěrečného ročníku prý postupovala v rozporu se studijním plánem a je otázkou, nakolik mohli studenti plnit povinnosti posledního semestru.

Navíc tím škola neumožnila, aby se studenti v průběhu dubna po zpracování podrobných podkladů dozvěděli, kde je případně problém, a mohl s nimi být projednán individuální postup. "Zřejmě byly desítky studentů pozvány na státní závěrečné zkoušky v dubnu uprostřed běžného semestru a napjatá situace pramenící z nejistoty, kdo a proč půjde ke státnicím, byla využita ke zpochybňování závěrů expertní skupiny," upozornila Dvořáková.

Nejistota pro učitele doplňující si povinnou kvalifikaci

UJAK komisi úplně nepřesvědčila o tom, že je schopna zajistit dostudování všech studentů v odpovídající kvalitě. Akreditační komise jí sice prodloužila akreditaci na dostudování současných studentů do září 2015, ale velmi pečlivě to zvažovala. Škola především nedoložila konkrétní kroky pro vyřešení problematického vedení praxí a diplomových prací.

Tím se vznáší především pochybnost nad dostudováním současných prvních ročníků dvouletého magisterského studia. Podle Dvořákové je na vedení největší soukromé vysoké školy v Česku, zda využije analýzu hodnotící skupiny pro zkvalitnění výuky. Škola totiž podle Akreditační komise musí vytvořit podmínky pro to, aby bylo vůbec možné zvažovat případné prodloužení platnosti akreditace pro dostudování současných prváků.

Kvůli problémům s akreditací školy bylo ohroženo 1418 studentů učitelsky i neučitelsky zaměřeného oboru speciální pedagogika, z nichž si většina na UJAK doplňuje kvalifikaci požadovanou zákonem o pedagogických pracovnících. Většina z nich žije v nejistotě i po prodloužení akreditace.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám