Hlavní obsah

Desetině učitelů chybí mediální gramotnost

Mediální gramotnost studentů v Česku není na výši, ale ani učitelé na tom nejsou o mnoho lépe. Vyplývá to z výzkumu Český učitel ve světě médií, který pomocí webového dotazníku provedli experti na Univerzitě Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Chytrou školou. A který měl zjišťovat právě orientaci učitelů ve světě médií.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Ilustrační snímek

Článek

Jeho součástí bylo například rozeznat satirický twitterový profil, který se vydává za Miroslava Kalouska (TOP 09) od opravdového Kalouskova profilu.

Učitelé dostali dva tweety a měli poznat, který z nich napsal pravý Kalousek. 72 procent pedagogů ovšem odpovědělo špatně, trefilo se 28 procent.

Průzkum také ukázal, že každý desátý učitel posuzuje informace zcela chybně.

Experti připraví podklady pro změnu učiva ZŠ. Má být od roku 2024, tvrdí MŠMT

Věda a školy

„Deset procent z nich nebylo schopno rozeznat dezinformace, takzvané dezinformační weby považuje každý desátý učitel za důvěryhodné,“ uvedl vedoucí projektu Kamil Kopecký z Univerzity Palackého.

Průzkum ukázal, že 62 procent pedagogů dokáže správně určit pravdivost informací týkajících se Evropské unie, u témat spojených s covidem to bylo 68 procent. U aktuálních a historických informací si byla jistá zhruba polovina učitelů.

Mediální výchovu samostatně učí jen tři procenta učitelů

Věkový průměr učitelů, kteří se šetření zúčastnili, byl 47-48 let, v drtivé většině se jednalo o ženy. „Někteří neznají sociální sítě ani influencery. Osmdesát procent se v rámci své učitelské přípravy nikdy nesetkalo s mediální výchovou,“ uvedl Kopecký.

Téměř polovina pedagogů pak v průzkumu uvedla, že se v rámci výuky mediální gramotnosti nevěnují. „Je nutné, aby zde existoval nějaký výcvik mediální výchovy pro učitele,“ uvedl Kopecký.

Připomněl, že i Česká školní inspekce konstatovala, že mediální gramotnost žáků není oslnivá a žáci selhávají, když mají rozeznat například reklamu či fake news.

Plaga: Hlavně hned od září nešílet s doháněním učiva

Domácí

Mediální výchova se ale do školních osnov často už nemá kam vměstnat.

„Devět z deseti učitelů souhlasí, že mediální výchova je důležitá, zároveň ale osm z deseti nesouhlasí, že by se měla navýšit časová dotace mediální výchovy na úkor jiných předmětů,“ konstatoval Kopecký.

Někteří pedagogové učí své žáky a studenty orientovat se v mediálním světě při jiných předmětech.

„Padesát šest procent z nich k tomu využívá hodiny informatiky, 54 procent občanské výchovy, 44 procent v rámci českého jazyka. Jen tři procenta učitelů vyučuje mediální výchovu jako samostatný předmět,“ uvedl výzkumník.

Výběr článků

Načítám