Hlavní obsah

Učitelé ani na jaře většinou z nové látky neslevovali

Právo, Jiří Mach

Přestože ministerstvo školství už na jaře doporučovalo, aby se školy v rámci distanční výuky zaměřovaly zejména na procvičování a vlastní školní vzdělávací programy potlačily, většina kantorů se doporučením neřídila.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z průzkumu České školní inspekce, do kterého bylo zapojeno 602 kantorů. Podle 43 procent z nich tvořilo nové učivo pětinu až polovinu výuky, další čtvrtina uvedla, že nová látka ve výuce převažovala, a jedno procento dokonce přiznalo, že výuku na dálku v podstatě k opakování a procvičování nevyužívala.

Naopak 15 procent učitelů se novému učivu věnovalo jen v malém rozsahu a většinou s žáky různými formami procvičovalo a opakovalo. Podle dalších 17 procent zabírala nová látka méně než pětinu výuky.

Pár měsíců do přijímaček, rozvrh online výuky: hudební, výtvarná výchova, kuchyňky
matka žáka deváté třídy ZŠ

Podle inspektorů je zjištění tak vysokého podílu vyučované nové látky překvapivé. „Učitelé příliš nereflektovali jarní doporučení ministerstva školství, České školní inspekce i dalších institucí věnovat se primárně opakování a procvičování, a výrazně upřednostňovali snahu probrat s žáky na dálku veškerý stanovený vzdělávací obsah,“ uvedli inspektoři ve zprávě.

„Takto koncipovaný obsah vzdělávání v distanční formě je však pro řadu žáků a jejich rodin velmi problematický,“ zdůraznili.

Podle nich to znamenalo vysokou zátěž pro všechny zúčastněné – učitele, žáky i rodiče. Průzkum mapoval i postoje 1767 žáků. Podle necelé třetiny byla výuka na dálku ve stejném rozsahu, jakou měl rozvrh pro běžnou výuku. Stejně odpovědělo i dvacet procent učitelů.

Rozvrhy překlápí, přetěžují sebe i ostatní

„Je to dokladem nedodržení jednoho ze základních a důležitých doporučení, které upozorňovalo na neefektivitu překlápění vzdělávacího stylu uplatňovaného v prezenční výuce do distančního vzdělávání v on-line prostředí poměrem 1:1,“ píše inspekce.

Ministerstvo přitom několikrát apelovalo, aby se opakování a procvičování soustředilo hlavně kolem nejdůležitějších předmětů, tedy matematiky, češtiny a cizích jazyků.

Hamáček: Žáci se vrátí do škol, až bude denní přírůstek nanejvýš 3000

Domácí

Jak řekl Právu náměstek Ústředního školního inspektora Ondřej Andrys, spousta škol i nyní pracuje se stejným rozvrhem jako na začátku školního roku. To pobuřuje rodiče, zejména těch dětí, které čekají letos životní milníky v podobě přijímaček na střední školy nebo maturity.

Jak popsala Novinkám matka deváťáka: „Pár měsíců do přijímacích zkoušek, rozvrh on-line výuky: hodiny informatiky, kuchyněk, hudební výchovy, výtvarné výchovy. Důvodem je asi potřeba známek z důvodu klasifikace v pololetí. Přitom dle doporučení se má on-line výuka orientovat především na matematiku, český jazyk a angličtinu. Rozvrh nemá kopírovat rozvrh v době prezenční výuky, což se téměř děje.“

Děti zdravotníků z pražských nemocnic o výuku nepřišly

Domácí

Navíc škola vše organizuje on-line, přičemž zkrátila vyučovací hodiny na půl hodiny, stejnou dobu trvají i přestávky. Takže při šesti předmětech za den stráví žáci u počítače čistého času tři hodiny. Jenže ministerstvo doporučuje, aby žáci 2. stupně trávili u počítače maximálně tři hodiny v kuse. Část výuky může probíhat jinými formami. Někde zase jsou děti u počítače s přestávkami po celou dobu. I při hodinách tělocviku.

Pozastavoval se nad tím i při včerejší tiskové konferenci ministr školství Robert Plaga (za ANO). „Objevují se i hlasy, že některé školy překlopily rozvrh běžné výuky do on-line. Tím ale zabíjí přínosy asynchronního vzdělávání, což jsou například projekty, zadaná samostatná práce,“ řekl. A připustil, že přijímačky a maturity se mohou dočkat určitých změn.

Inspektoři ve své zprávě opět odkázali na metodická doporučení ministerstva. „Osobní, časové, mentální, emocionální i odborné náklady pedagogů, žáků i jejich rodičů musí být úměrné možným výsledkům,“ uvedla inspekce. „Pokud existuje předpoklad, že po větší časový úsek školního roku 2020/2021 nebude realizována běžná prezenční výuka, je nutné pedagogům výrazněji pomoci aplikovat takové přístupy a postupy, které umožní naplňovat cíle distančního vzdělávání v mimořádném období,“ uzavírá.

Výběr článků

Načítám