Článek
Řidiče čekajícího na zákaznici, která si objednala odvoz přes aplikaci, kontrolovali strážníci na Smetanově nábřeží v Praze kvůli tomu, že parkoval na zákazu zastavení. Muž jim tvrdil, že pouze čeká kvůli odvozu, a dodal, že ježděním pro Uber si přivydělává k důchodu a prý netuší, že jde fakticky o taxislužbu.
Radnice Prahy 1 šoférovi před pěti lety dala pokutu 15 tisíc korun, rozhodnutí potvrdil i magistrát, řidič se marně bránil u městského soudu i Nejvyššího správního soudu (NSS). Justice mu vzkázala, že podle Soudního dvora Evropské unie přeprava poskytovaná na podkladu platformy Uber představuje službu v oblasti dopravy, respektive výkon taxislužby. Muž se proto obrátil na ÚS a ve své stížnosti mimo jiné namítal, že zákaznici nakonec nikam neodvezl, nedošlo k přepravě, a tím ani k přestupku.
Ústavní soud se zastal muže, který musel pro syna jezdit stovky kilometrů
Senát v čele s Vojtěchem Šimíčkem ale neměl pro podobnou argumentaci pochopení. „Závěr učiněný NSS, že činnost obchodní společnosti Uber představuje svojí povahou taxislužbu, považuje ÚS za ústavně plně akceptovatelný a odpovídající jak jeho dřívější judikatuře, tak také judikatuře Soudního dvora EU,“ konstatoval Šimíček.
„Okolnost, že v tomto správním řízení byla prokázána pouze jedna tato přeprava, navíc ve stadiu pokusu, na tomto závěru nic nezmění: tato přeprava totiž byla v podstatě jen indikátorem dlouhodobější činnosti vykonávané pro společnost Uber, nikoliv ojedinělou událostí,“ dodal Šimíček.
Podmínky provozu i nastavení služby Uber se v posledních letech měnily. V Praze nyní firma spolupracuje jen s řidiči, kteří mají průkaz šoféra taxislužby, takzvanou žlutou kartu.