Hlavní obsah

U technických kontrol se stále podvádí, na větší dohled nejsou peníze

Právo, Jiří Novotný

Vyhnat postupně ze silnic v Česku opotřebované vozy, nebezpečné svému okolí, mají pomoci i zpřísněné povinné prohlídky ve stanicích technické kontroly (STK). Centrální kamerový systém pro dohled na STK, který ministerstvo dopravy (MD) už léta slibuje, je ale stále v nedohlednu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Na dotaz Práva, proč dosud nebyl kamerový systém zaveden, odpověděl mluvčí MD Martin Novák: „Dohled prostřednictvím kamer by činnost STK jistě zkvalitnil. Plánujeme to, nedostává se nám však peněz. Vždyť jen zřízení centrálního kamerového systému na ministerstvu dopravy by stálo deset miliónů korun a peníze na kamery by musely vynaložit i jednotlivé STK. Na to prostě není.“

Kamerový systém by přitom umožnil, aby pověření úředníci MD mohli kdykoli zkontrolovat, jestli technická kontrola probíhá podle pravidel. Mezi 350 stanicemi technické kontroly jsou i takové, které předepsané úkony zanedbávají.

„Vlastním šestnáct let starou felicii, její karoserie je už notně prorezlá. Naštěstí mám v jedné z pražských STK známého, takže povinná prohlídka není žádný problém. Do protokolu mi vždy napíše nějakou menší závadu, aby se neřeklo, a nemusím tam vůz ani přistavovat,“ prozradil Právu čtenář, který nechtěl být jmenován.

STK zatím nemají všechno vybavení

Takovým případům měla přitom zabránit novela vyhlášky MD číslo 30/2001 Sb., která nabyla účinnosti letos 2. května a sjednotila číselník závad tak, aby byl shodný pro všechny členské země Evropské unie. Jednotlivé závady dostaly vyhláškou MD nové kódy. Podle ní už také řidiči nemohou absolvovat technickou kontrolu dříve, než auto projde měřením emisí.

Další novinkou je, že majitelé aut vyrobených po 31. prosinci 2001 musí při prohlídce v STK ukázat technikovi výrobní štítek vozidla. Jinak červenou známku prokazující, že vůz uspěl, nedostanou. Nově se v STK prověřuje i tlak vzduchu v brzdové soustavě auta. Původně se také měla začít od letošního května přesněji měřit hloubka dezénu pneumatik. Ministerstvo dopravy se to ale rozhodlo odložit na příští rok.

„Stanice technické kontroly na to ještě nejsou dostatečně vybaveny. A až na rok 2014 jsme vzhledem k nedostatku financí na pořízení potřebných přístrojů museli posunout měření propustnosti skel i opotřebení tažných zařízení vozidel. Nyní pro tyto měřicí přístroje hledáme výrobce,“ sdělil Novák.

Unie chce každoroční technické kontroly

Na první technickou kontrolu musí jít auto v ČR čtvrtý rok po své první registraci, na další kontroly pak vždy po dvou letech. Evropská komise však požaduje, aby se v celé EU od roku 2016 zavedly pro vozidla starší šesti let každoroční technické prohlídky. Týkat se to má osobních aut, motorek i skútrů.

Na dotaz Práva, jestli Česko tuto změnu podpoří, odpověděl Novák: „Zatím jde jen o návrh, který ještě musí schválit Evropský parlament. My budeme požadovat, aby to tak přísné nebylo. Každoroční prohlídky by jen tahaly z řidičů peníze.“

Výběr článků

Načítám