Článek
„Nechtěli jsme zatížit tento projekt dlouhodobým kontraktem, protože v případě vstupu strategického partnera by to byl závazek,“ vysvětlil Kraus členům sněmovní komise pro vyšetření kauzy Opencard.
Podle svých slov si není vědom toho, že by pravidelným rozdělováním zakázek na podlimitní porušoval zákon o veřejných zakázkách i předpisy hlavního města Prahy. „Pouze jsem informoval radu, jak vypisuji výběrová řízení,“ uvedl. Byl prý také přesvědčen, že cena za jednoletý kontrakt by byla stejná jako cena za několik kontraktů rozdělených po dvou měsících.
Krausovi, který přišel na magistrát koncem roku 2007, se prý od počátku nelíbil kontrakt s firmou Haguess, neboť licenční podmínky nedovolovaly otevřít projekt i pro třetí osoby.
Nechtěli jsme zatížit tento projekt dlouhodobým kontraktem, protože v případě vstupu strategického partnera by to byl závazek
„Bez Haguessu nešlo vůbec nic dělat. A to kvůli jediné klauzuli licenční smlouvy,“ uvedl. Změna licenčních podmínek přitom podle něj byla nutná při zavádění nových funkcí karty.
Karta se rozdávala zadarmo
Právě kvůli tomu nechal spolu s tehdejším radním Rudolfem Blažkem provést audit „s cílem přinutit firmu Haguess, aby změnila licenční podmínky z roku 2006“. Na základě jeho výsledků si prý vymohl lepší vyjednávací pozici, ale vzhledem ke konci jeho angažmá na magistrátu na přelomu let 2009 a 2010 už ji nestihl využít.
Odešel údajně kvůli neúnosné politické situaci na magistrátu, kdy si podle svých slov připadal jako nástroj politických bojů. Za hlavní problém tehdy ještě karty Pražana označil nízký zájem občanů.
„Projekt probíhal bez problémů, problém byl jen v tom, že zájem občanů byl minimální,“ uvedl. „Zlom nastal v okamžiku, kdy mi rada hlavního města Prahy dala za úkol vytvořit masivní rozšíření karty pomocí aplikace dopravně-odbavovacího systému (elektronické jízdenky),“ dodal.
Poté sice začal počet uživatelů masivně růst, ale za skutečnosti, že ji město obyvatelům de facto vnutilo, když ukončilo prodej papírových kupónů. Postěžoval si také, že se město rozhodlo vydávat kartu zadarmo. „Všude na celém světě je obvyklé, že občan za kartu zaplatí,“ prohlásil Kraus. „Politici se rozhodli, že karta se nebude prodávat, ale rozdávat,“ upozornil.
Je jako vánoční stromek, popsal Richter
Na odpoledne si komise pozvala bývalého radního Milana Richtera, pod jehož gesci projekt několik měsíců v roce 2010 spadal.
„Podařilo se mi ušetřit hlavnímu městu Praze cca 170 miliónů v rámci jednání s firmou Haguess. Neproplatily se jí nárokované faktury,“ informoval o svých úspěších. Zároveň se mu prý podařilo uzavřít dodatek ke smlouvě, který řešil licence. „Díky tomu mohlo hlavní město Praha vypsat veřejné otevřené výběrové řízení na správu služeb ohledně Opencard. Což se také stalo,“ řekl.
Za jeho působení došlo také k odtajnění struktury společnosti Haguess, připomněl. „Tím pádem město vědělo, s kým jedná.“
Praha se bez karty neobejde
K hodnocení projektu byl ale zdrženlivý. „Projekt by bezesporu měl být přínosem. Je to věc, která ve velkých světových metropolích funguje,“ uvedl a poukázal třeba na londýnskou Oyster card, která má prý stejné funkce jako pražská karta. „Je to projekt, bez kterého se stejně hlavní město Praha v třetím tisíciletí neobejde, jen je potřeba, aby se mu někdo věnoval,“ uvedl a přirovnal kartu k vánočnímu stromku: „máte stromeček a musíte tam věšet další a další možnosti.“
O dělení zakázek pro firmu Haguess prý nevěděl. Nepamatuje si ani, že by o něm Kraus informoval radu města, jak to bývalý šéf IT odboru magistrátu ve čtvrtek dopoledne komisi popsal. „Dost o tom pochybuji,“ komentoval jeho tvrzení Richter.