Článek
V soutěži se sešlo 21 materiálů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem se stal návrh MP+ov Nehvizdy 2020. „Jsem velmi rád, že vítězný návrh korespondoval s naší představou,“ reagoval na výsledky klání starosta Nehvizd Jiří Poběrežský (NK).
Připravovaný terminál bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města
Architekti s dalšími odborníky pracovali na návrzích umístění a podoby nové stavby, včetně prostoru pro parkování tří tisíc aut a napojení na regionální autobusovou dopravu i na blízkou dálnici D11.
Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál dá impulz k rozvoji prostranství v sousedství. Proto měla soutěž i část, která se věnovala širšímu okolí. Jeho další rozvoj bude plně v rukou místních samospráv.
„Připravovaný terminál bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Smyslem této periferní stanice je především umožnit, aby v okolí žijící lidé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole,“ stojí v tiskové zprávě SŽ.
Terminál bude součástí vysokorychlostní tratě Praha–Brno, respektive jejího prvního úseku vedoucího z Běchovic do Poříčan. Dráha umožní rychlé spojení do centra Prahy a pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a dalšími městy. Díky svojí poloze podle SŽ nabídne i bezproblémové parkování.
Praha podpořila variantu železnice tunelem na letiště
Společnost Sudop, která ji s partnery připraví, na začátku ledna oznámila zahájení průzkumných sond a hydrogeologického měření v souvislosti s přípravou dokumentace pro územní řízení. Práce potrvají do června.
Část trati bude čtyřkolejná. „I přes účast světových partnerů s mnoha praktickými zkušenostmi to ale nebude vůbec jednoduchá zakázka,“ upozornil šéf Sudopu Tomáš Slavíček. Za jedno z úskalí považuje například průchod Klánovickým lesem, evropsky významnou lokalitou. Složitý bude podle něj i průchod mezi dálnicí D11 a obcí Jirny, kde je velmi zúžený prostor.
Projektanti si budou muset poradit i s úpravami železniční stanice Běchovice. „Ze zkušeností vím, že nelehkých okamžiků se během přípravy objeví celá řada. Je to ale vždy výzva, na kterou se těšíme,“ ujistil s tím, že Sudop tvář české železnice spoluutváří více než 66 let.