Hlavní obsah

U Kopidlna vyjel první autonomní vlak, který bude vozit cestující

3:57
3:57

Poslechněte si tento článek

Kopidlno
Aktualizováno

Na trati Kopidlno-Dolní Bousov na pomezí Královéhradeckého a Středočeského kraje vyjel v pátek první autonomní vlak v Evropě, který je provozován na tzv. širé trati. Provozuje ho společnost AŽD a od soboty zde bude spuštěn pravidelný provoz. Trať bude obsluhována vozidlem české výroby. Vzhledem k legislativě není možné provozovat vlak zcela bez lidského faktoru, proto i v Editě, jak se nový stroj jmenuje, bude přítomný strojvedoucí, který v případě potřeby převezme řízení.

Na trať Kopidlno - Dolní Bousov vyjel první autonomní vlak u násVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

Autonomní vlak Edita, tedy experimentální drážní vozidlo pro inovativní technologie, je vybaven kamerami a senzory, které mapují okolí a řídí se jimi provoz vlaku.

Cestující na trať vyjedou poprvé v sobotu 5. dubna. Vozit se budou v přívěsném voze řady 010, který prošel kompletní rekonstrukcí. „Je vybaven displeji zobrazujícími online přenos z kamer,“ uvedl ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

Lidé ve vlaku tak mohou v reálném čase sledovat data, kterými se jízda vlaku řídí.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Autonomní vlak Edita

Strojvůdce bude mačkat tlačítko

Autonomní vlaky znají cestující už například z letištních terminálů nebo městských dopravních systémů. Ovšem tam se pohybují v uzavřených koridorech chráněných ploty či tunely.

Během plného autonomního provozu strojvedoucí nebude vlak ovládat z klasického stanoviště, ale bude dohlížet na jeho bezpečnost z dohledového pracoviště. V případě problému může kdykoliv zasáhnout a soupravu zastavit nouzovým tlačítkem.

Než bude možné provozovat trať tímto způsobem, bude nutné dořešit legislativu. V současné době musí být strojvedoucí stále ve voze přítomen. Do řízení nezasahuje, ale v pravidelných intervalech potvrzuje tlačítkem svou přítomnost. Když tlačítko včas nestiskne, vlak ihned zastaví.

Autonomní provoz spíš na lokálkách

„Autonomní provoz, to je záležitost spíš regionálních tratí než koridorových, neboť na nich je snazší tuto techniku nasadit. Koridory budou muset zůstat ve stávajícím režimu,“ uvedl generální ředitel Správy Jiří Svoboda a připustil, že počáteční náklady podobných projektů jsou vysoké. Ale do budoucna předpokládá snižování.

„Navíc to není pouze o tom, jestli tam strojvedoucí bude, nebo ne, ale celkově o rozvoji techniky, která zajišťuje bezpečnost a plynulost. A o tom by ty regionální tratě měly být,“ dodal Svoboda.

Tři páry vlaků denně

Vlak mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem bude jezdit na širé trati, tedy v otevřené krajině, kde má v cestě například přejezdy. Firma AŽD bude trať provozovat od dubna do října vždy o víkendech a v červenci a srpnu denně.

„Budeme jezdit na takzvané komerční riziko, tedy kraj se nepřipojil. Proto se bude muset kupovat jízdenka až na našich stanicích. Jezdit budou vždy tři páry vlaků. Plné jízdné bude 50 korun pro celý úsek, děti, senioři a studenti mají nárok na poloviční slevu, děti do 6 let jedou zdarma,“ uvedl ředitel Chrdla s tím, že turistům, kteří se na trati budou chtít projet, pomůže plánovat výlety i právě vydávaná publikace Kopidlnka. Autonomní vlaky však budou pro cestující jezdit pouze o vybraných víkendech.

Společnost zakoupila dráhu mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem jako testovací , stejně jako takzvanou Švestkovou dráhu mezi Čížkovicemi a Obrnicí v Ústeckém kraji. Tam dnes zajišťuje každodenní dopravu. Plně autonomní vlaky zde plánuje zavést do roku 2030.

Železniční trať č. 063

- trať o délce 37,4 km mezi stanicemi Bakov nad Jizerou a Libáň, vede skrze zastávky Libáň, Dětenice, Dolní Bousov.

- zprovozněna byla roku 1883. Pravidelný železniční provoz, respektive pravidelná osobní doprava, tu skončila v říjnu 2021. Šlo o úsek Dolní Bousov - Bakov nad Jizerou.

- ovšem už od roku 2007, kdy mezi Bousovem a Kopidlnem začaly jezdit na trati pouze víkendové spoje, se nad provozem na této části trati začala stahovat mračna.

- roku 2010 na úseku Dolní Bousov - Kopidlno byl nasazen nulový grafikon a vlaky nahradily levnější autobusy. A to i přes protesty obcí, které se železniční dopravy nechtěly vzdát. Na zbývající části trati v té době nadále jezdilo pět párů spoje denně v pracovní dny.

- roku 2016 zakoupil trať Dolní Bousov - Kopidlno podnik AŽD Praha. Šlo o 22 kilometrů, na kterých společnost roku 2021 začala testovat autonomní vlaky.

Autonomní mobilita

- autonomní vozidlo je dopravní prostředek, který se pohybuje bez lidské obsluhy, pouze na základě počítačových systémů. Ty detekují okolí vozu a určují trasu

- sledování okolí může probíhat různě, například radarovými systémy, pomocí GPS či počítačového vidění

- autonomní mohou být automobily, autobusy, vlaky, ale i metro či tramvaje. Ty se v Česku od léta loňského roku testují v Plzni

- v řadě míst je už realitou autonomní metro. Jako automatizovaná linka na světě se považuje pařížská linka č. 14, spuštěná už v říjnu 1998. V Praze se počítá s autonomním provozem na zamýšlené trase D

- první pravidelnou linku, kterou obsluhují autobusy bez řidiče, otevřeli v květnu 2023 ve Skotsku. V Česku měli lidé možnost svézt se autonomním autobusem v září a říjnu 2023 na pražském Výstavišti. Autobus s elektromotorem a maximální rychlostí 20 km/h poté jezdil v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně

Více o autonomní mobilitě například na informačním webu autonomne.

Související témata:
Kopidlno

Výběr článků

Načítám