Článek
Rada města již v pondělí souhlasila s tím, že bude uzavřena dohoda, která odblokuje situaci s využitím pozemků, na nichž vznikne jak stanice metra, tak komerční projekty. Do zprovoznění metra bude město majitelům pozemků ročně platit 10,13 milionu korun.
Ačkoliv by měl být první úsek z Pankráce na Nové Dvory hotový již v roce 2028, je dohoda pro jistotu uzavřena až do konce roku 2038, a to pro případ, že by podobně jako v minulosti došlo k průtahům.
„Řekl bych, že tady jedeme trochu na jistotu,” osvětlil ředitel DPP Petr Witowski, proč je doba smlouvy takto dlouhá.
Poliklinika, kanceláře i byty
Vlastníci pozemků plánují kolem budoucí stanice Nemocnice Krč výstavbu, která bude podle jejich zástupce Jakuba Sklenky sestávat z polikliniky, asi 20 000 metrů čtverečních obchodních ploch, 30 000 metrů čtverečních kanceláří a zhruba 700 bytů.
„Pro vlastníky tímto skončilo dvacetileté tápání, co se s tím místem bude dít,” řekl ve středu Sklenka.
Změnit se může i okolí
Uzavření smlouvy je posunem i pro magistrát, neboť městu podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) kvůli žalobě majitelů pozemků reálně hrozilo, že by soud rozhodl v neprospěch města a celý proces územního řízení by se musel opakovat.
„Vlastníci (pozemků) by měli podle smlouvy v nejbližších dnech podat žádost o stažení žaloby,“ řekl Scheinherr.
Podle náměstka se tímto vyřešily právní spory kolem výstavby. Město se prý již dohodlo s vlastníky na Pankráci, kteří další žalobu stáhli.
Město se dohodou zavázalo dokončit změnu územního plánu nutnou pro výstavbu, která by měla být hotová v polovině roku 2021. DPP rovněž upraví projekt metra tak, že zruší původně plánovaný prázdný prostor u výstupu ze stanice, na kterém vyrostou budovy vlastníků. Podle Scheinherra by v budoucnu kolem stanic v Krči měla také vzniknout P + R parkoviště a je i možné, že město upraví křižovatku ulic Vídeňská a Zálesí u nemocnice.
Město a DPP se stejnými majiteli jedná také o pozemcích kolem krčského nádraží, kde má být další z plánovaných stanic nové linky. Podle Witowského a Sklenky je vše zřejmě na dobré cestě i v tomto případě a dohoda by mohla být brzy uzavřena. „Předpokládáme, že někdy v září, říjnu bychom mohli být hotovi,” řekl Witowski.
Metro bez řidiče
Praha a dopravní podnik řeší problémy kolem pozemků nutných pro stavbu metra D dlouhodobě, dosud šlo o jednu z největších překážek zahájení stavby. Za minulé politické reprezentace vznikl kvůli výkupu pozemků plán vytvořit společný podnik se skupinou Penta. Dohoda se ale neuskutečnila.
Předpokládaný přínos metra D pro pražskou dopravu | ||
---|---|---|
Pokles autobusové a nákladní dopravy | 8170 vozidel denně | |
Pokles autobusové a nákladní dopravy | 3 miliony vozidel ročně | |
Pokles osobní automobilové dopravy | 43 tisíc automobilů denně | |
Pokles osobní automobilové dopravy | 15,6 miliony automobilů ročně | |
Pokles dopravy celkem | 18,6 miliony vozidel ročně | |
zdroj: IDS |
V první fázi stavby nové linky metra má vzniknout úsek metra Pankrác – Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se však zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.