Článek
Řidiči dnes musí jezdit pouze vzdálenějším jízdním pruhem a dopravu v místě řídí semafory. Aby se vše vrátilo do původních kolejí, je nutné svah stabilizovat. Situaci ale komplikuje skutečnost, že zasažené pozemky nemají jednoho vlastníka. A sanace bude stát řádově miliony. Přesněji, zabezpečení třinácti nejrizikovějších míst přijde minimálně na 2,5 milionu korun.
„Pro ilustraci uvedu, že pouze za září letošního roku mezi Ústím nad Orlicí a naším městem evidujeme čtrnáct a půl tisíce průjezdů kol. V letní sezóně se tedy můžeme bavit až o několika desítkách tisíc,“ upozornil Vít Zábranský (bezp.), starosta Brandýsa nad Orlicí, který je většinovým vlastníkem dotčených pozemků.
A připomněl, že už roku 2005 bylo nutné odbourat rizikové části skály a patu svahu opatřit stometrovou betonovou zdí, jež má zadržet padající balvany.
Na silnicích stále umírá příliš mnoho lidí, upozornil NKÚ
Mohou za to i stromy
Nyní, po osmnácti letech, je nutné přijít s novým řešením. „Podle odborníků došlo ke zhoršení stability svahu kvůli kombinaci tří faktorů, a sice přirozené struktury masivu, erozi a konečně kvůli stromům, jejichž kořeny jsou vklíněny do puklin a urychlují degradaci svahu,“ vyjmenoval náměstek pardubického hejtmana Michal Kortyš (ODS) a uvedl, že podle přizvaných geologů je třeba odbourat nestabilní části masivu, odtěžit spadaný kámen a pokácet rizikovou zeleň.
A přislíbil, že Pardubický kraj přispěje částkou pět set tisíc korun, další dva miliony by měl poskytnout operační program Životní prostředí. Práce na zhruba dvousetmetrovém úseku mají začít už za pár týdnů.
„Předběžně počítáme se zahájením v prosinci nebo lednu s tím, že příští rok v dubnu by práce měly být hotové,“ sdělil starosta Zábranský.
Sesuvy i jinde v regionu
K sesuvu půdy došlo před dvěma lety například i u silnice mezi Běstovicemi a Skořenicemi na Orlickoústecku. Půda se tam po deštích sesunula o několik metrů do míst, kde se kdysi těžil písek. Silnice musela být uzavřena a oprava přišla na deset milionů korun.
Pohyb horniny zkomplikoval loni také opravu silnice druhé třídy z Chocně do Ústí, kde stavbaři narazili u Kerhartic na nestabilní svah nad Tichou Orlicí.