Článek
"Já vám to řeknu upřímně, já jsem je neviděl v rámci toho nehodového děje, protože pozice navigátora není taková, aby sledoval trať," odpověděl Bartončík na otázku, zda dívky stály blízko trati. Podle jeho odhadu, který ovšem podle něj vychází z toho, co mu řekli policisté, mohly dívky stát zhruba jeden metr od trati.
K míře zavinění se Bartončík nechtěl vyjadřovat, naznačil ale, že má jisté informace z vyšetřování, které nechce zveřejňovat.
"Auto se na horizontu mírně nadlehčilo, a přestože jsem odbrzdil, během desetiny vteřiny opustilo vozovku. Příčný smyk už nešlo vyrovnat," popisoval už v neděli nehodu svého Mitsubishi Lancer navigátorův bratr, pilot Michael Bartončík.
Poryv větru, který měl podle prvotních informací smést vůz ze silnice, je podle Josefa Bartončíka jen jednou z možných příčin.
Nebylo to kritické místo, diví se nehodě ostatní závodníci
Ostatní automobiloví závodníci oslovení Právem se většinou shodují na tom, že se neštěstí neodehrálo na nějak zvlášť obtížném úseku. České tratě jsou podle nich ale rychlejší než zahraniční. Někteří se také zastávají pořadatelů.
"Je to strašná tragédie. Slova nepomohou rodinám zemřelých, nikomu dalšímu a ničemu vůbec, ani našemu sportu," řekl elitní závodník Roman Kresta. "Z mého pohledu nešlo o kritické místo, kde by mohlo dojít k vylétnutí z tratě. Takových je na závodech tohoto charakteru spousta," uvedl. Dál se ale k neštěstí vyjadřovat nechtěl.
"Je to takové standardní klasické místo na českých tratích, které jsou oproti těm v jiných zemích trochu rychlejší. Nic kritického. Takových, kde je skryté nebezpečí, které nelze dopředu odhadnout, je hodně. Já osobně jsem tam projížděl zhruba stošedesátkou a žádný problém jsem tam neměl," řekl Právu další skvělý závodník Pavel Valoušek s tím, že po pořadatelské stránce bylo podle něj vše v pořádku.
V pořadatelích nevidím problém. Vždyť u nás jsou snad nejpřísnější pravidla v rámci zemí Evropské unie.
"Někdy se dělá až příliš. Přesto za poslední rok a půl bylo dost neštěstí. Myslím ale, že jde o souhru náhod, a to i co se týká Lopeníku. Vím, že v Uherském Brodě byla spousta bezpečnostních pracovníků a vše důkladně připravovali," dodal Valoušek.
Ještě dál šel závodník Jaromír Tomaštík. "V pořadatelích nevidím problém. Vždyť u nás jsou snad nejpřísnější pravidla v rámci zemí Evropské unie. Pořadatel je zkušený, myslím, že udělal, co se dalo. Konkrétní situaci ale hodnotit nechci. Říct mohu jen to, že to místo neštěstí bylo jezdecky mírně náročnější, ale určitě ne kritické," říká Tomaštík.
Rozdíly mohou být snad jen v rychlosti vzhledem k terénu a dispozicím české krajiny.
"Žijeme v zemi, která nemá vysoké hory, a tomu odpovídají silnice. Na českých kopcích se většinou dá jezdit rychleji než někde v zatáčkách vysoko v horách, ale v tom jsme zase srovnatelní s Polskem nebo Slovenskem," uvedl jeden z nejlepších českých automobilových jezdců Jan Kopecký.
Silný vítr nikdo komentovat nechtěl
Vyjádření Michaela Bartončíka, který havarované vozidlo řídil, o tom, že za vyjetím z tratě stál silný vítr, nikdo z jezdců komentovat nechtěl.
"Netroufám si to posuzovat. Nikdy jsem to nezažil," uvedl Valoušek.
"Vítr byl silný a sám jsem ho cítil na železničním přejezdu před Uherským Brodem, kde se do mě pořádně opřel. V případě kolegů Bartončíků ale nevím. Nemohu to objektivně posoudit. Vím jen, že jsou to slušní, fajn kluci, a že je ta strašná tragédie poznamenala na celý život," soudí Tomaštík.
Podle Kopeckého při každém závodu záleží hlavně na pořadatelích a také na divácích, kam se postaví.
"Vždycky je to hodně na pořadatelích, jak mají trať zajištěnou a zvládnutou. Co se týká jízdy v obydlených oblastech, tak Česko není žádnou výjimkou v tom, že se jezdí po městech a vesnicích. Takhle se závodí všude, rychlostní zkoušky vedou po silnicích, které spojují vesnice, to je všude stejné. Nebezpečí hrozí všude," řekl Právu jezdec týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký.