Článek
Stalo se to na popud Českého klubu velocipedistů 1880. „Začali jako první v monarchii vyrábět vysoká kola, byli to vlastně věrozvěstové cyklistiky,“ řekl na adresu bratrů Kohoutových při odhalení sochy předseda klubu velocipedistů Jan Králík.
Bratři podle něho vyrobili první čtyři exempláře velocipedů v Praze v zimě na přelomu let 1879 a 80. „Jan byl továrník, měl továrnu na rohu ulic Svornosti a Pivovarská a za rohem bydleli. Zde měli kolovnu a tréninkový plac,“ řekl Králík k umístění sochy.

Odhalení sochy
Nápad na pomník bratrům Kohoutovým byl podle něho dávný, ale nerealizoval se, dokud náruživý cyklista, inženýr Jan Šafer, na smrtelné posteli nevěnoval peníze a nepožádal svou ženu, aby se o věc postarala. „Vzala to vážně, velkoryse, vyhledala sochaře Holuba. Otec a syn Petr a Karel Holubovi se nabídli a sochu udělali,“ popsal Králík s tím, že klub dodal podklady.

Český klub velocipedistů 1880
Slova Champion Bicycle odkazují na značku kol ze Smíchova, které dnes mají vysokou cenu. A bratři Kohoutové - první výrobci kol v celé monarchii - si pomník zaslouží. „Zanesli sem toho bacila cyklistiky. Už v roce 1880 založili Český klub velocipedistů, opět první klub v monarchii. Fungoval od roku 1880 do roku 1957, kdy ho bolševici rozprášili. Znovu jsme ho obnovili v roce 1993,“ dodal Králík.
První prototyp vysokého kola se objevil roku 1864 ve Francii.