Hlavní obsah

TV digitalizaci lze řešit dohodou nebo zákonem

Právo, Jana Perglerová

Řešením patové situace, které nastala tím, že pražský městský soud již po druhé zrušil rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení šesti digitálních licencí novým provozovatelům televizí, by mohla být buď tzv. generální dohoda nebo změna mediálního zákona.

Článek

Zaznělo to v pokračování nedělních Otázkách Václava Moravce na programu ČT 24. "Mělo by dojít ke generální dohodě mezi státem a stávajícími provozovateli TV vysílání, " navrhl generální ředitel Febio TV Richard Rybníček. Státem mínil ministerstvo informatiky, nebo vnitra, pokud tam agenda informatiky přejde a  Radu pro vysílání.

Poslanec Petr Pleva (ODS), dlouholetý člen mediální komise Sněmovny  dodal, že účastníkem dohody by měl být i Český telekomunikační úřad a poslanecká komise pro sdělovací prostředky. "Takovou dohodu nabízím už dva roky," přivítal návrh generální ředitel Novy Petr Dvořák.

Předseda vysílací rady Václav Žák však účast rady na dohodě odmítl. "Rada je nezávislý orgán a nemůže být účastníkem politických dohod, " konstatoval v diskusi. "Věc se musí řešit jedině legislativou, tedy změnou mediálního zákona," řekl později v debatě.

Začátek vysílání se oddálí

Ať již bude záležitost řešena zákonnou nebo soudní cestou, protože se pravděpodobně  majitelé zrušených digitálních licence začnou soudně bránit a event. žalovat stát za ušlé výdaje nebo podají kasační stížnost, znamená to minimálně rok či spíše dva, kdy se oddálí začítek digitálního  vysílání v České republice. Majitelé digitálních Tv, které přišly rozhodnutím soudu o licenci, odhadují své dosavadní ztráty předběžně na půl miliardy korun, kterou by požadovali po státu. Kromě Febia TV  přišla o digitální licenci TV Barrandov, TV Pohoda, zpravodajská Z1, Óčko a RTA.

V Moravcově otázkách se  hovořilo i o  návrhu, vrátit České televizi reklamu, která jí má být v roce 2008 úplně odňata. Tím,  že nezačnou kvůli nastalé právní situaci vysílat digitální stanice v původním termínu, tedy v I. čtvrtletí příštího roku, sebere veškerou reklamu na TV trhu pouze Nova a Prima.

"Zrušení reklamy v ČT škodí trhu, není to zdravý trend," míní Rybníček.

ČT by návrh vrátit ji reklamu uvítala a má reálnou představu, jak by peněz využila. "Peníze, které by přišly z reklamy navíc, bychom nechalli na zvláštním účtu a investovali z něj digitalizaci TV archívu, který je národním kulturním bohatstvím a stát nemá peníze na jeho digitalizaci," řekl Právu po skončení pořadu vrchní a programový ředitel ČT František Lambert.

Související témata:

Výběr článků

Načítám