Článek
Rovněž policie eviduje řadu podvodů v autobazarech. Podle certifikační společnosti je například fatální chybou, že stáčení tachometrů není u nás trestným činem. Stáčeči se dnes totiž z obvinění z podvodu snadno vykroutí.
„Aby bylo stáčení tachometrů v současnosti trestné, muselo by se prokázat, že ten, kdo tachometr stočil, tak učinil proto, aby za účelem obohacení uvedl někoho v omyl, využil něčího omylu nebo zamlčel podstatné skutečnosti a způsobil tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou,“ vysvětluje jednatel TÜV NORD Czech Jan Weinfurt.
Například Lucie S. z Prahy si za půl miliónu korun koupila ojetý VW Caravelle. Prodejce deklaroval, že pochází z Německa. Stav tachometru: 36 tisíc km.
Po menší nehodě, kdy šel vůz do servisu, ji potkalo šokující prozření.
První registrace předběhla výrobu
Ukázalo se, že vůz pochází ve skutečnosti z Belgie a reálně měl najeto už přes dvě stě tisíc km. Prodávající jen pokrčil rameny.
„Nerozumím ale třeba tomu, jak mohl registr vozidel po evidenční kontrole v této republice zaregistrovat rok výroby do velkého technického průkazu březen 2010, když bylo auto v Belgii poprvé registrováno už v prosinci 2009. Mám velké obavy, když půjdu na ověření VIN kódu, že se dozvím, že je vozidlo kradené,“ napsala paní Lucie do firmy Cebia, která se zabývá porovnáváním údajů o autech z více databází.
Toto prověření může odhalit, že vůz je ve skutečnosti v leasingu. Před časem například znojemští kriminalisté evidovali zvýšený počet případů prodeje vozidel, která patřila leasingovým firmám.
„Důsledky pro poškozené jsou velmi frustrující. V dobré víře si koupí auto. Prověří si pouze, zda není kradené. Vyjde-li ale najevo, že automobil je majetkem leasingové společnosti, policie ho musí zabavit,“ konstatovala Lenka Drahokoupilová z policejního ředitelství Jihomoravského kraje.
Bazar může otevřít kdekdo
Ukazuje se, že z evidenčních kontrol v rámci přihlašování vozidel při jejich prodeji si podvodníci nic nedělají. Certifikační firma považuje za skulinu pro podvodníky i to, že lze přihlašovat vozy pouze na základě plné moci.
Další dírou v českých zákonech je podle TÜV NORD Czech fakt, že ze zákona není požadováno, aby autobazar splňoval základní technické předpoklady, stál za ním dostatečný kapitál a byl pojištěn proti úpadku.
Pak si autobazar otevře kdejaký šejdíř, který se nerozpakuje lidi obyčejně okrást, aniž vymýšlí nějaké propracované, skryté podvody.
Autobazar prodával, peníze ale nevyplácel
Například v říjnu loňského roku prasklo, že Marcel Z. z Českých Budějovic podle policie zpronevěřil ve svém autobazaru MZ Cars autocentrum na dvě stovky vozidel a pak zmizel zřejmě v zahraničí.
Obdobný případ se stal v Brně, kdy autobazar vozy prodával, ale peníze majitelům nevyplácel. Čtrnácti lidem způsobil nejméně čtyřmiliónovou škodu. Šestatřicetiletý podvodník musí podle policie počítat až s osmiletým trestem odnětí svobody.