Článek
Tento projekt vymyslel jeden z obyvatel Ostravy, který ho městu zaslal v rámci sbírání nápadů do Strategického plánu rozvoje města Ostravy na roky 2017 až 2023. Magistrát nyní zadal studii proveditelnosti, která během čtyř až pěsti měsíců ukáže, zda je tento projekt realizovatelný.
Využití historického potenciálu Ostravy
„Na poslední radě jsme schválili memorandum o spolupráci mezi městem, a právě zmíněnou firmou AWT. Na základě takto podepsaného memoranda bude nyní následovat studie proveditelnosti toho projektu,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) a podotkl, že to v žádném případě není náhrada za projekt ostravské lanovky, která právě měla spojit Dolní oblast Vítkovice se zoo. Ten byl totiž zastaven, protože město nesehnalo investora. Projekt lanovky měl totiž stát kolem miliardy korun.
Železniční vlečka je trať, která zpravidla spojuje železniční stanici s průmyslovým objektem nebo umožňuje dopravní obslužnost nějakého průmyslového areálu. Je zapojena do železniční dráhy nebo do jiné vlečky. Její délka může být pár desítek metrů, ale i stovky kilometrů. Nejdelší jsou v ČR vlečky vítkovických či třineckých železáren nebo právě spojnice dolů na Ostravsku. |
„Využití železniční vlečky by byla jistá reminiscence na bývalé důlní železnice, takže bychom využili něco z toho historického potenciálu Ostravy,“ připomněl Macura s tím, že náklady na realizaci projektu by se mohly pohybovat někde kolem 100 miliónů korun.
„Zda půjde projekt realizovat i z nějakých dotací či kdo by ho měl provozovat, na to vše nám musí odpovědět ta studie proveditelnosti,“ upozornil primátor a konstatoval, že nápad občana je velmi překvapil.
Tramvajovlak a doubledecker
„Vůbec nás nenapadlo využít infrastruktury té důlní vlečky, která by propojila turistické atrakce. Přitom ty koleje vedou kolem zoo, Dolní oblasti Vítkovic, Stodolní ulice, Dolu Michal až na území Nové Karoliny. Navíc zvažujeme využití takzvaného tramvajovlaku, který by jezdil po železničních, ale i po tramvajových kolejích. Vše ale ukáže studie.“
Město nejvíce pálí dopravní obslužnost z Dolní oblasti Vítkovic a zoologické zahrady. V plánu už je i takzvaný anglický autobus doubledecker, který by tato dvě místa propojil. Projekt je připraven už na letošní léto. U zoo je navíc velmi špatné parkování a počet návštěvníků neustále roste.
Chybí prostory pro obsluhu cestujících
Že je projekt opravdu realizovatelný, potvrdil i Jan Šrom ze společnosti AWT. „Využití vlečky je technicky možné vlastně už nyní. Jediné, co nám tam v tuto chvíli chybí, jsou prostory pro obsluhu cestujících, to znamená pro jejich bezpečný nástup, výstup a pohyb. Jako na běžném nádraží by to byly nástupištní hrany, schody, případně nějaký nadchod, podchod, přístřešek či osvětlení,“ vysvětlil Šrom.
„Zoologická zahrada je od naší vlečky daleko tak zhruba 350 metrů, ale musel by se zde zřejmě vybudovat nový vchod pro návštěvníky,“ upozornil ještě Šrom.