Hlavní obsah

Trosky zdemolované lokomotivy a vagonu zarůstají v místě tragické srážky na Karvinsku travou

Dolní Lutyně

Ani čtyři měsíce po tragédii, při níž zemřel strojvůdce a 19 lidí se zranilo, neodvezly České dráhy od trati v Dolní Lutyni na Karvinsku vrak lokomotivy a zdemolovaný vagon. Dopravce to zdůvodňuje řešením pojistné události a procesem likvidace, které si prý žádají delší čas. Místo hlídá nonstop najatá soukromá bezpečnostní agentura.

Vrak vlakuVideo: Pavel Karban, Novinky

Článek

K osudné nehodě došlo ve středu 24. ledna ráno. Na přejezdu v Dolní Lutyni se srazil rychlík InterCity 546 Ostravan s kamionem. Škoda na vlaku, nákladním autě a železničním svršku se pohybuje okolo 37 milionů korun.

Kdo na místo přijde nyní, uvidí vrak lokomotivy a vagon přikrytý plachtou, které pomalu zarůstají travou. Na to, aby se k nim nikdo nepřiblížil, dohlíží bezpečnostní agentura. „Střídáme se, jsme tu ve dne, v noci,“ řekl Novinkám jeden ze zaměstnanců ochranky.

Víc mluvit nechtěl a sdílnější nebyl ani jeho nadřízený z České ochranné společnosti (ČOS). „Nemůžu se s vámi o tom ani bavit,“ řekl ředitel oblasti Morava v ČOS Petr Huml.

Řidič na Karvinsku se snažil uvázlý kamion zvednout, vlak byl ale rychlejší

Krimi

Mluvčí Českých drah Filip Medelský označil angažování agentury za nutnost. „Zabezpečení vraku je standardním postupem při takovéto události. Ta se stala v místech, kde je relativně husté osídlení, tedy i koncentrace lidí. Ochranka je na místě primárně proto, aby se k vraku nikdo nepřiblížil, nelezl na něj a nezpůsobil si zranění,“ řekl Medelský.

Není to pro dráhy úplně levná záležitost. „Od vzniku mimořádné události do konce dubna bylo za ostrahu zaplaceno více než 550 tisíc korun,“ uvedl Medelský na dotaz redakce.

To, že vrak leží na místě už čtyři měsíce, souvisí podle něj s procesem likvidace drážního vozidla. „Má své náležitosti, podle kterých musíme jednat. Postupně jsme museli doložit potřebné dokumenty pro řešení škodní události u pojišťovny, a to jak za vozidlo Českých drah, tak vozidlo ve vlastnictví Železniční společnosti Slovensko, na jejichž základě už byl vydán souhlas s likvidací,“ nastínil.

Foto: Pavel Karban

Trosky zdemolované lokomotivy leží pod plachtami

O odstranění by se měla postarat specializovaná firma, tu musí dopravce najmout prostřednictvím výběrového řízení. „Bylo také nutné vypořádat podmínky vstupu na soukromé pozemky, na kterých vykolejené vozy leží. Aktuálně jsme ve fázi, kdy řešíme text smlouvy s likvidační firmou,“ popsal Medelský s tím, že se s uzavřením dohody finišuje.

„Vykolejená lokomotiva a vůz se budou likvidovat na místě, kde budou rozřezány a pak odvezeny k finální likvidaci,“ dodal.

K rychlíkům se dostal nedávno, vzpomínají kolegové na 30letého strojvůdce, který umřel po srážce vlaku s kamionem

Domácí

Trosky na místě tragédie nejsou nic příjemného ani pro strojvůdce, místem musí projíždět pomalu, a navíc jim vrak připomíná smrt kolegy.

„Je divné, že to tam ještě je. Na psychiku člověka to nepůsobí dobře,“ uvedl viceprezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vincour. „Jasně, že si to budeme pamatovat a vnímat celý život, to je bohužel realita. Ale je samozřejmě špatně, že ten vrak se vedle trati povaluje a je na očích,“ řekl.

Srážka vlaku s kamionem na Karvinsku (záběry z ledna 2024)Video: Aleš Honus, Novinky

Vyšetřování pokračuje

Policie prověřuje případ pro podezření z obecného ohrožení. Řidič automobilové soupravy, která při převozu vrtného zařízení uvázla na přejezdu a do níž pak vlak narazil, byl po nehodě na místě zadržen, po vyslechnutí ho však kriminalisté propustili.

„V dané věci dosud nebyl nikdo obviněn, nadále jsou prováděny výslechy poraněných cestujících, opatřovány jsou lékařské zprávy a zpracovává se znalecký posudek z oboru dopravy,“ informoval o aktuálním stavu vyšetřování státní zástupce Jiří Margieta z Okresního státního zastupitelství v Karviné.

Kdo zaplatí škodu za Dolní Lutyni? V případě nehody ve Studénce čekají dráhy na peníze 16 let

Krimi

Výběr článků

Načítám