Hlavní obsah

Třísettunová ocelová konstrukce plula po Vltavě na stavbu Dvoreckého mostu

Praha

V pondělí se zhotovitelé Dvoreckého mostu v Praze odhodlali k transportu největší podpůrné konstrukce pro betonáž. Vážila 300 tun a měřila 54 metrů. Úkolu pro asi pětikilometrové trase po Vltavě od Modřanského jezu se opět ujala plavidla složená z pontonů společnosti Lodě Helios. Tříhodinovou plavbu zachytila na video i kamera Novinek.

Dalších 300 tun oceli plulo po Vltavě na stavbu Dvoreckého mostuVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Kolos musel proplout pod dvěma právě opravovanými mosty – Branickým a Barrandovským, u nějž šlo o nejužší místo na trase. „Rezerva tam je v metrech, ne v desítkách metrů, ale v metrech,“ řekl jednatel přepravní firmy Vladimír Toman.

Z bezpečnostních důvodů tak plavidlo plulo rychlostí jen od dvou do pěti km/h. Cestu po řece mělo volnou, jiná lodní doprava na daný úsek řeky nesměla a místo hlídala policie ze své lodi.

„Je tu 16 pontonů složených do katamaránů, do soulodí, po osmi do dvou plováků,“ popsal Toman, jak lze vozit stovky tun těžká břemena.

S kamerou na rozestavěném Dvoreckém mostě. Hotový bude za rok a půl

Domácí

První konstrukci, rovněž smontovanou u Modřanského jezu kvůli dostatku prostoru na stavbě, lodě převezly už před měsícem. Mířily na část Dvoreckého mostu u smíchovského břehu a každá ze dvou částí měla 150 tun a délku 39 metrů.

Ještě větší a těžší konstrukce se v pondělí podle stavbyvedoucího Petra Koukolíka z Metrostavu TBR vezla na podolskou stranu.

Na místě bude podpůrný kolos asi půl roku, aby se z něj vybetonovala mostovka, pak se přesune doprostřed řeky na poslední pole, opět na půl roku. „Dlouho trvá montáž armatury, předpínacích kabelů, kabeláž musí být nadvakrát, předepnutí, odskružení,“ uvedl Koukolík.

Foto: Petr Janiš, Novinky

Třistatunová podpůrná konstrukce na Vltavě

Vojenská mostní konstrukce by se při pracích na mostě neměla v řece pohnout právě kvůli použitému systému pontonů. „Má hydraulické podpěry do dna, má hydraulický systém zvedání na palubě. V místě stavby se pohybuje bez remorkérů s vysokou přesností díky systému navijáků ocelových lan, takže je to samohybná jednotka na vodě,“ popsal Toman.

Dvorecký most, jak zní jeho provizorní název, propojí Smíchov a Podolí a určen bude pro pěší, cyklisty, integrovaný záchranný systém a vozy MHD, nikoli pro auta.

„To je rozhodnutí, které padlo už v roce 2014, bylo to v době, kdy se schvalovala změna územního plánu. Kilometr od toho místa je osmiproudý Barrandovský most, který teď opravujeme, naopak tramvaje jezdí až po Palacký most, který je dál, skutečně tedy chybí propojka pro MHD,“ vysvětlil primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti).

Automobilová doprava by si zde navíc vyžádala na obou březích křižovatky, na které podle něj v lokalitě není místo, a přivedla by větší provoz do rezidenčních ulic Prahy 4 a Prahy 5.

Most má být součástí takzvaného tramvajového okruhu, který náměstek prosazuje. Hřib by chtěl, aby do roku 2030 vedla tramvajová trať Jeremenkovou do kopce, dále přes Budějovickou do Michle.

„Hledáme projektanta pro všechny stupně projektové dokumentace,“ uvedl. Dále by podle něho mohl okruh pokračovat severně, „třeba přes areál nemocnice Královské Vinohrady“. Propojily by se tak tratě, které se Prahou paprskovitě rozebíhají z pomyslného středu. „Prioritou je tangenciální spojení městských částí po okraji centra,“ dodal.

Dvorecký most staví Praha druhým rokem a ještě asi rok a půl ho stavět bude. Zdržení proti původnímu harmonogramu způsobily nepředvídatelné geologické podmínky při zakládaní pilířů. Stavba, která měla vyjít na částku přes miliardu korun, se tak prodraží, o kolik přesně, není ještě podle Hřiba jasné.

Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Konstrukce podplouvá pod Barrandovským mostem.

Nadrozměrné konstrukce pro stavbu Dvoreckého mostu se budou přepravovat po Vltavě

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám