Článek
Současný dvoukolejný most z roku 1901 tvoří tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky. To by mělo být i s ohledem na požadavky památkářů zachováno.
Dvě koleje jsou z hlediska současné intenzity dopravy mezi smíchovským nádražím a pravým břehem Vltavy nedostačující. Most má navíc zanedbanou údržbu a jeho nýtovaná konstrukce je ve špatném stavu.
„Pro Prahu je důležité, aby se výtoňský most rozšířil o jednu další kolej. Je to z kapacitních důvodů, abychom mohli postavit novou zastávku na Výtoni,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Stav mostu ukáže posudek, který si Praha objednala u švýcarského experta na nýtované konstrukce Eugena Brühwilera.
„Udělám všechno pro to, aby došlo ke konstruktivní dohodě se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a památkáři,“ doplnil další z náměstků Petr Hlaváček.
Ministerstvo kultury nyní řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu. Možnou podobu mostu představila před časem i SŽDC. [celá zpráva]
Pilíře zůstanou
Bez ohledu na konečné rozhodnutí by měly zůstat zachovány nynější kamenné pilíře. „Došli jsme k závěru, že je nutné nalézt řešení s maximálním využitím stávajících, zejména kamenných konstrukcí, ale s novou, současnou konstrukcí ocelovou,“ popsal vize projektantů šéf autorského týmu Roman Koucký.
Zároveň připomněl, že zatímco dnes je pro mnohé zachování siluety stávajícího mostu klíčové, tatáž silueta vyvolávala před více než sto lety při stavbě mostu negativní reakce současníků.
Na Výtoni by měla vzniknout i nová zastávka, která by měla být přestupním bodem na tramvajovou dopravu.
S obnovením dlouhodobě chátrajícího vyšehradského nádraží se s ohledem na jeho problematické využití nepočítá. Objekt navíc vlastní soukromník.