Hlavní obsah

Třetina lidí nechala rozhodnutí, koho volit, na poslední chvíli

Novinky, val

Zhruba čtvrtina lidí se definitivně rozhodla, že půjde k volbám, až v posledním týdnu před jejich konáním, uvedla na základě povolebního průzkumu agentura STEM. Ještě o něco více, třetina voličů, se až v posledním týdnu nebo dokonce v den voleb rozhodla, které straně dá hlas.

Foto: David Ryneš, Novinky

Kdy jste se rozhodl, které straně dáte ve volbách hlas?

Článek

„Je pravidlem, že v každých volbách se určitá část lidí rozhoduje až na poslední chvíli, jestli vůbec volit půjde, a o něco větší podíl lidí také do posledních dní váhá, komu dá hlas. V letošních předčasných volbách se takzvaně na poslední chvíli o své účasti rozhodla bezmála čtvrtina voličů (17 procent v posledním týdnu před volbami a dalších 6 procent až v den voleb). Ostatní voliči byli o své účasti rozhodnuti měsíc před volbami či déle,“ informovala agentura.

Kdy jste se definitivně rozhodnul/a, že se zúčastníte říjnových voleb? (v procentech)
účastním se vždy všech voleb47
několik měsíců před volbami12
asi měsíc před volbami18
v posledním týdnu před volbami17
v pátek nebo v sobotu, v den voleb6

Více než třetina lidí se přitom rozhodovala v posledním týdnu před volbami (26 procent) nebo přímo v den voleb (7 procent). Naopak přesně čtvrtina lidí byla rozhodnutá měsíc před hlasováním, podobně jako bylo těch, kteří uvedli, že vždy volí stejnou stranu.

Finiš ovládl Babiš

„Významné je zjištění, že ve srovnání s volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2010 letos výrazně, o osm procentních bodů, přibylo těch, kteří se definitivně rozhodli až v posledním týdnu před volbami, a ve stejné míře ubylo těch, kteří rozhodnutí o volené straně udělali několik měsíců před volbami,“ vyzdvihla agentura.

Ta upozornila také na další ukazatel, jenž ilustruje zejména mocný finiš hnutí ANO, kterému dalo hlas 29 procent z těch, kdo se rozhodoval na poslední chvíli. Hnutí Úsvit získalo 13 procent takovýchto voličů. Naopak zavedené stran těžily převážně z pevného jádra voličů, což se podle STEM ukázalo i jako kámen úrazu - nedovedly na konci kampaně na svou stranu zviklat přelétavé a nerozhodnuté voliče.

Související témata:

Výběr článků

Načítám