Článek
„Stavbu obchvatu s odhadovanou cenou čtyři a čtvrt miliardy korun bychom chtěli zahájit nejpozději do tří let a do provozu ji uvést v roce 2030,“ oznámil Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Pro stát, kraj i Třebíčsko jde o jednu z klíčových investic, jejíž důležitost spojují s rozšířením jaderné elektrárny Dukovany.
Ředitelství silnic a dálnic má už od začátku letošního roku souhlasné závazné stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí. „Vydání územního rozhodnutí je dalším důležitým krokem směřujícím k fyzickému zahájení prací,“ doplnil Jan Rýdl.
Na postavení obchvatu v Česku nestačí ani 22 let. Doprava v Kralupech bude kolabovat dál
Plánovaný obchvat, jež podle ŘSD vyvede dopravu výrazně mimo zastavěné území, bude dlouhý bezmála šest kilometrů. Jeho součástí bude devět mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, jeden tunel a jedna lávka.
Kritici chtějí velký obchvat
Plánovaná varianta však má v Třebíči řadu kritiků, kteří v minulosti zorganizovali i petici a úřadům neustále podávají další připomínky. „K tomuto procesu jsme dávali námitky už mnohokrát a podáme je i nyní, až prostudujeme těch 180 stran dokumentu. Určitě nebudeme jediní, kdo se odvolá,“ reagoval na zprávu o územním rozhodnutí Jaromír Barák, předseda spolku Obchvat Třebíče a lídr opozičního uskupení Třebíč občanům.
Kritici prosazují velký obchvat, který nezasáhne místní část Borovina a další lokality. Navrhovanou variantu ironicky označují jako „průchvat“.
„Považujeme to za naprostý nesmysl a poškození značné části Třebíče. Je to podobné, jako když komunisté zničili průtahem centrum města,“ porovnává Barák.
Pomůže přetíženému centru, souhlasí starosta
Naopak vedení města s navrhovanou variantou souhlasí.
„Obchvat je pro Třebíč velmi důležitý. Pomůže s tranzitní dopravou a uleví přetíženému centru města. Vzhledem k plánovanému rozvoji Třebíče a očekávanému nárůstu dopravy, zejména po dostavbě nových bloků v Dukovanech, je obchvat nezbytný pro udržení dopravní situace v Třebíči,“ vyjádřil se starosta Pavel Pacal (Pro Třebíč).