Článek
Unikátní stavba umožní dostavbu západní části velkého městského okruhu.
V lokalitě sevřené mezi skalní masiv a řeku Svratku bylo nutné přesunout tramvaje pod zem. Jen to umožní rozšíření současné dvoupruhé silnice na celkem čtyři pruhy.
Stavbaři vše zvládli tak, aby byl v maximální míře zajištěn nepřetržitý průjezd oblastí
Technicky náročné práce se konají za plného dopravního provozu na sousední frekventované silnici, která je především v době dopravní špičky plná aut.
„Stavbaři vše zvládli tak, aby byl v maximální míře zajištěn nepřetržitý průjezd oblastí,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). To bude jejich snahou i nadále. Za frekventovanou silnici u tunelu není odpovídající náhrada.
Když má podzemku Frankfurt nad Mohanem, tak proč ne Brno?
Řidiči by museli v krajním případě projíždět sousedním Jundrovem. Stavba tunelu je po technické stránce unikátní. Je veden pod masivem, na němž se nachází Brňany hojně navštěvovaný Wilsonův les.
Šaliny za rok, auta za dva
Prostor pod ním je tak stísněný, že nebylo možné mezi masiv a řeku vtěsnat čtyřproudou silnici včetně dvou tramvajových kolejišť. Bylo proto nutné vyrazit do skály 333 metrů dlouhý tunel. Prodlužuje jej betonový portál před skálou.
Řidiči mohou již nyní v sousedství tunelu vidět mohutné těžební stroje, které se zakusují do skály a rozšiřují prostor tak, aby v něm mohly vzniknout další pruhy budoucí silnice.
Vila Ernsta Löw-Beera je jednou z nejzajímavějších staveb v brněnských Pisárkách
Po rozšíření prostoru bude nutné podloží vybetonovat. Zatímco tramvaje by mohly projíždět touto lokalitou příští zimu, nová silnice pro auta vznikne zhruba do dvou let.
Stroje drtí skálu
Odtěžování skály jde podle odborníků bez potíží, což je dobrá zpráva především pro řidiče, kteří projíždějí v podstatě hned vedle staveniště. S masivem si tedy poradí těžké stroje, obří vrtačky a sbíječky a nebude nutné jej odstřelovat. To by znamenalo uzavření silnice a četné komplikace. Komunikace bude zavřená jen při přepojování sítí na dobu nezbytně nutnou.
Vybudování tohoto úseku velkého brněnského městského okruhu je spojeno i s dalšími stavbami. Například v těsném sousedství tramvajového tunelu bude zachráněna a zrekonstruována zničená kaple. Počítá se s vybudováním lávky pro pěší přes rušnou silnici.
Aby se metro líbilo: pražská podzemka očima kunsthistoričky
Velký městský okruh se buduje i v dalších částech města. Například na Tomkově náměstí již v opuštěném vojenském areálu vznikají pilíře pro mimoúrovňovou křižovatku.