Článek
Hlavní změnou podle nich bude posun tramvajových kolejí stranou, asi 7,5 metru od osy náměstí. Do 80. let, kdy byla tramvajová trať na náměstí po stavbě metra zrušena, vedly koleje středem.
Posun má své odůvodnění. „Vzniká tím volný prostor, který může být variabilní pro různé akce,“ uvedl Hofman.
Podle Vacka se architekti snažili zejména rozšířit prostor pro pěší. Dosud chodníky zabírají asi 47 procent rozlohy, po úpravách to bude 73 procent. Z horní části náměstí zcela nezmizí auta, ale budou jezdit po tramvajových kolejích. „Byl to požadavek Institutu plánování a rozvoje,“ řekl Vacek.
Z pražského Václavského náměstí je obří staveniště
I v horní části náměstí se objeví dvě dvojitá stromořadí lip, přibýt má 68 stromů, podzemní nádrž na dešťovou vodu a celkem čtyři tramvajové zastávky.
Jiné místo pro sloupy
Dopravní podnik už zrekonstruoval tramvajovou spojnici mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí, na niž se má obnovovaná trať z Vinohrad napojit. Do pomyslného středu náměstí při tom instaloval sloupy trakčního vedení, které vzbudily velké diskuze.
Šéf jedné z komisí Prahy 1 Filip Dvořák (ODS) instalaci stožárů, které nebyly obsaženy na vizualizacích, označil podle serveru zdopravy.cz za „pěst do tváře“ Václavského náměstí.
Architekt Hofman redakci řekl, že se hledá nové umístění stožárů, které nesou trakci, tak, aby nerušily. „Bude se pro ty sloupy hledat optimální poloha,“ poznamenal Hofman, podle něhož šlo o řešení připravené projektanty dopravního podniku pro křižovatku ve středu náměstí.
Troleje v horní části náměstí budou neseny sloupy veřejného osvětlení. „Naší ambicí bylo – a v horní části to bude naplno vidět – takzvané sdružení trakce na stožáry veřejného osvětlení,“ řekl Hofman.
S tvrzením, že situace se stožáry uprostřed náměstí jde za dopravním podnikem, nesouhlasí jeho technický ředitel pro povrch Jan Šurovský. Podle něho měl nad vším architektonický dohled Ciglerův ateliér a řešení křižovatky podepsal.
„Vše, co se tady děje, je s jejich souhlasem,“ řekl redakci Šurovský; dva kritizované stožáry podle něho obsahuje už asi pět let staré řešení. „Nestalo se, že by například pan architekt Cigler jako autor návrhu tu situaci rozporoval nebo usiloval o nějaké jednání na vyšší úrovni,“uvedl Šurovský.
Server prazskypatriot.cz také upozornil, že z horní části náměstí zmizely desky, které připomínaly Jana Palacha a Jana Zajíce, kteří se zde v roce 1969 zapálili po okupaci vojsky Varšavské smlouvy. A také deska za oběti komunismu.
Podle Hofmana desky po dohodě s městem a spolkem, který je instaloval, převezme městské Muzeum paměti XX. století.
Rekonstrukce celého náměstí, někdejšího Koňského trhu, se připravovala od roku 2005. Finální podoba byla podle architektů dohodnuta v roce 2019. Spodní část náměstí už město nechalo zrekonstruovat za asi 400 milionů korun během covidové pandemie.