Článek
V porovnání s předchozích rokem zemřelo při nehodách o 77 lidí méně a o 333 se snížil i počet těžce zraněných lidí. Na druhou stranu obvyklé příčiny těch nejtragičtějších nehod zůstávají stejné.
Za poklesem stojí zejména dění kvůli koronaviru, statistiky nehodovosti věrně kopírují příchod nemoci do Česka. „Letošní rok je z hlediska dopravy téměř nesrovnatelný s jakýmkoli předchozím rokem. Kromě ledna a února, kdy jsme naopak oproti roku 2019 zaznamenali nárůst v počtu smrtelných zranění při nehodách, jsme ostatní měsíce evidovali až značný pokles,“ potvrdil Právu ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Někdejší silnice smrti je bezpečnější
Zejména jarní vlna onemocnění covid-19 a následný lockdown způsobily výrazné snížení intenzity provozu. „V některých obdobích jsme zaznamenávali dopravní nehodovost poloviční oproti loňskému roku,“ doplnil Zlý.
Od letošního ledna do listopadu v porovnání s loňskem vyhaslo na silnicích celkem 434 životů (o 15 procent méně), 1671 se při nehodách zranilo těžce (o 16,6 procenta méně). Jde o nejnižší údaje od roku 1961, odkdy policie statistiky vede. Počet všech nehod klesl skoro o 12 procent na 87 319.
V hustém provozu je paradoxně bezpečněji
Dokonce i tradičně problematické letní měsíce vykazovaly nejmenší počet fatálních následků za 30 let. Jelikož Češi trávili letošní prázdniny často v tuzemsku, zhoustl na silnicích provoz. To má podle šéfa dopravní policie paradoxně pozitivní vliv na následky nehod. I když se karambolů za hustého provozu může stávat víc, díky nižší rychlosti ubývá těžkých zranění.
Silnice budou klouzat, hrozí ledovka a námraza, varovali meteorologové
„A podzimní měsíce se vyvíjely poměrně dobře. I když nám zbývá ještě polovina měsíce do konce roku, tak věřím, že se to nijak dramaticky nezhorší,“ dodal Zlý.
I když se letošní čísla vyvíjejí nejlépe v historii, klasické příčiny těch nejhorších nehod zůstávají stejné: nepřizpůsobení rychlosti a přejetí do protisměru (příčina usmrcení dohromady 131 lidí), přičemž nejnebezpečnějším místem jsou silnice
I. třídy.
Nejtragičtější: 4 mrtví
Příznačné je, že kombinace těchto faktorů stojí za dosud nejtragičtější letošní nehodou, která se stala 30. října na Pardubicku na frekventované silnici I/35. Dodávka s šesti pasažéry se v úseku, kde je zákaz předjíždění, srazila v protisměru s kamionem. Srážka stála život čtyři lidi a dva se těžce zranili. „To jsou typické případy zbytečných a tragických nehod, kdy řidič nerespektuje dopravní značení a přeceňuje své schopnosti,“ míní ředitel dopravní policie.
Nehoda na Pražském okruhu: zaklíněného řidiče museli vyprostit hasiči
Další bolestí českých řidičů je nevěnování se řízení kvůli mobilu a alkohol.
Od ledna do listopadu zavinili řidiči, kteří požili alkohol, přes čtyři tisíce nehod. Přičemž u většiny z těchto šoférů (2660) naměřili více než 1,5 promile. „Ze strany řidičů, kteří jsou v takovém stavu schopni usednout za volant a ohrožovat nejen sebe, je to obrovská bezohlednost,“ míní Zlý.
Smutná bilance je u cyklistů. Jsou jedinou kategorií, u níž se počet obětí výrazně zvýšil, konkrétně oproti loňsku o 10 na 42.