Hlavní obsah

Ťok chce přesvědčit vládu, aby podpořila další provoz mýtného systému s Kapschem

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen, že o jeho návrhu na prodloužení smlouvy o provozování mýtného systému s nynějším provozovatelem, firmou Kapsch, může vláda hlasovat a že návrh je zákonný. Vládě chce předložit takové podklady, aby pro jeho řešení zvedl ruku dostatečný počet ministrů. Novinářům to řekl po čtvrtečním projednávání tohoto tématu na koaliční radě.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

Dopravní expert ČSSD, poslanec Jan Birke, předtím řekl, že s Ťokovým návrhem musí vyslovit souhlas úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO), jinak o něm ve vládě nelze hlasovat. K tomu, aby se z Ťokova návrhu stala "průchozí varianta", musí mít podle Birkeho od ministerstva pro místní rozvoj pozitivní stanovisko. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při tomto ministerstvu přijetí návrhu nedoporučila.

"Paní ministryně (Šlechtová) už prohlásila na koaliční radě, že pokud ministerstvo dopravy udělá a udělalo všechny kroky k tomu, aby vyjevilo svůj zájem zbavit se závislosti na Kapschi, tak si dovede představit, že podpoří náš přístup," reagoval Ťok.

"Ty kroky jsou kroky, že jsme se pokoušeli vypsat soutěž, že jsme činili veškeré možné kroky k tomu, abychom se oné závislosti zbavili. A já jsem přesvědčen, že jsme je udělali a že není žádný problém, abychom je prokázali," dodal.

Koaliční sociální demokraté a lidovci Ťokův návrh ostře kritizují, proto o něm ve čtvrtek jednala koalice. Podle ministra se koaliční politici dohodli, že jeho ministerstvo připraví pro vládu materiál doplněný o argumentaci, proč je odůvodnění veřejné zakázky v pořádku. "A vláda po nás chce, abychom připravili rovněž variantu B, co se stane, když by byl problém někde po cestě s variantou přímého zadání Kapschi," doplnil.

Speciální zákon o mýtu

Podle Birkeho by vláda v pondělí mohla vzít Ťokův postup pouze na vědomí s tím, že záležitost je plně v kompetenci ministra dopravy. V úvahu pak přichází i zavedení papírových kuponů pro výběr mýta, v takovém případě ale lze očekávat ztráty na výběru přibližně ve výši 40 procent, uvedl Birke. Další možností je přijmout speciální zákon, podle kterého by mýto nevybíral Kapsch, ale stát, dodal poslanec.

"Obě tyto varianty znamenají speciální zákon o mýtu. Já mám představu, co uděláme, ale nechal bych si to až na vládu," poznamenal Ťok. Varianta výběru mýtného přes kupony je podle Ťoka legislativně složitá a výběr mýta by byl podstatně nižší.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku, protože řádný tendr už není možné stihnout. Ministři ve čtvrtek měli o mýtu jednat na zasedání vlády, bod ale odložili na pondělí a o tématu diskutovaly dvě hodiny koaliční špičky.

Výběr článků

Načítám