Článek
Nový systém začal měřit rychlost mezi Prahou a Pískem na konci ledna. „Myslím, že mozek řidiče je nastavený na dálnici tak, že očekává značku s rychlostí, a ne pouze označení jiné silnice. Rychlostní komunikace tam přitom vypadá, jako kdyby dálnice pokračovala. Jsem přesvědčená, že je to matoucí a měření v tomto úseku je pastí na řidiče,“ vyprávěla Novinkám řidička, která si za překročení rychlosti vysloužila u Písku pokutu, ale nepřála si zveřejnit své jméno.
Podle dopravního experta Romana Budského z Platformy Vize 0, nemají řidiči na značení, které je za mírným kopcem, čas zareagovat. „Řidiči by měli být včas informováni o tom, že tam dojde k zásadní změně. Měla by tam být nějaká značka například kilometr před tímto úsekem,“ je přesvědčený.
Vybíráme stovky pokut, potvrzuje starosta
Starosta Písku Michal Čapek potvrdil, že v tomto úseku řeší úřad stovky pokut. „Fakticky se tam ale nic nezměnilo. Ten úsek byl stejný už před otevřením nové části dálnice. Řidiči jsou však často nepozorní. Já tudy jezdím denně a z mého pohledu tam není problém,“ konstatoval starosta.

Na novém úseku dálnice D4 jsou instalované téměř dvě stovky kamer, radary na měření rychlosti i váhy nákladních aut a spousty dalších čidel.
Připustil však, že kdyby se diskutovalo znovu o značení, byl by i on pro značku, která upozorňuje řidiče na maximální rychlost 110 kilometrů. „I takhle je tam ale modrá značka silnice pro motorová vozidla, kde se smí jezdit zmíněnou maximální rychlostí,“ přemítá starosta.
Po otevření D4 žádala písecká radnice policisty, zda by nebylo možné jezdit rychlostí 130 km/h i na úseku rychlostní komunikace, která na dálnici navazuje. Policisté však tento požadavek zamítli. Stotřicetikilometrová rychlost vozidel by v této části silnice podle nich nebyla bezpečná.
Pokud se ale argumentuje bezpečností, pak není jasné, proč není možné jí napomoci instalací značek explicitně oznamujících omezení rychlosti, u nichž lze předpokládat, že by přiměly více řidičů přibrzdit.
ŘSD: Značky jsou v pořádku, řidiči je mají znát
Mluvčí ŘSD Adam Koloušek nevidí pro úpravu značení žádný zásadní důvod. „Úsek je značený stejně jako celá řada dalších a řidiči buď doplácí na neznalost, nebo zkrátka jezdí příliš rychle a na pravidla se neohlížejí,“ konstatoval Koloušek.
Majitel písecké autoškoly Petr Altman upozorňuje, že řešení značení není ideální. „Charakter silnice se tam nijak nemění. Měla by tam být například plná čára uprostřed a také značka omezující rychlost. Past na řidiče to ale určitě není, protože značky silnice pro motorová vozidla jsou dobře viditelné,“ konstatoval Altman. Zmínil, že za překročením rychlosti bývá nepozornost, ale setkává se i s neznalostí dopravního značení.
Nový úsek mezi Prahou a Pískem je dlouhý 48 kilometrů a je na něm celkem osm měřicích stanic. Na každé straně vozovky je pak i váha na kamiony. Každý den systém v každém směru náhodně vybere jednu stanici, která měří rychlost řidičů. Nejdelší měřený úsek má kolem tří kilometrů, nejkratší pak asi 640. Překročení 130kilometrové rychlosti pak zaznamenávají dispečeři v operačním centru.