Hlavní obsah

Nepotřebuji pověření, abych jednal za ministra, hájí se Faltýnek

Novinky, ren, kab
Aktualizováno

Jaroslav Faltýnek v úterý ve Sněmovně uvedl, že jako místopředseda hnutí ANO nepotřebuje ničí pověření na to, aby řešil problémy na ministerstvu dopravy. Reagoval tak na informace o tom, že se v minulosti v souvislosti se zakázkou na výběr mýtného scházel se zástupci firmy Kapsch i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Právě ministr dopravy Dan Ťok ale v pondělí uvedl, že Faltýnek jednal nestandardně.

Jaroslav Faltýnek vysvětlujeVideo: ČTK

Článek

Do kauzy kolem výběru dodavatele na mýtný systém se Faltýnek podle svých slov vložil v červnu 2015 po debatě s tehdejším premiérem Bohuslavem Sobotkou.

„Hnutí ANO má pět let zodpovědnost za resort dopravy a v momentě, kdy premiér Bohuslav Sobotka říká našemu ministrovi, vyřeš ten problém do konce července, nebo tě odvolám, tak já nepotřebuji žádné pověření, abych ten problém začal řešit,” řekl Faltýnek na tiskové konferenci.

Přímé pověření tehdejšího premiéra Sobotky tak podle svých slov nepotřeboval. Z jakého titulu jednání vedl, dále komentovat nechtěl.

„V Poslanecké sněmovně v kanceláři tehdejšího premiéra Bohuslava Sobotky v červnu 2015 probíhala koaliční rada tří koaličních partnerů, kteří řešili mýto a tam tehdy Sobotka vyzval Ťoka, aby dořešil nevýhodnou smlouvu pro český stát se smlouvou Kapsch, a pokud se tak nestane a nedořeší tuto nevýhodnou smlouvu s firmou Kapsch, tak ho pan premiér odvolá,” vysvětloval Faltýnek.

„Mýto je a byla politická záležitost, tak jsem jako účastník jednání a první místopředseda hnutí ANO do toho aktivně vstoupil a začal to řešit na úrovni ministerstva dopravy,” pokračoval Faltýnek.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek

V jaké době přesně jednal, Faltýnek dále neuvedl. „Jednal jsem s panem náměstkem Kopřivou a Ferancem a výsledkem bylo, že se nám podařilo nakonec dohodnout s firmou Kapsch, že byly zrušeny všechny nevýhodné dodatky, které byly uzavřeny v letech 2006 až 2016, a byla vyjednána sleva 1,5 miliardy ve prospěch daňových poplatníků a bylo možné zahájit nové výběrové řízení, kde nakonec stát uspořil miliardu ročně proti předchozímu výběrovému řízení,“ dodal Faltýnek.

Sám ministr dopravy Ťok ale jeho jednání a schůzky v souvislosti se zakázkou na výběr mýtného se zástupci Kapsche i ÚOHS považuje za nestandardní. „Já komisi neurčoval, ani jsem její program nedával. Je to krajně nestandardní. Nemyslím, že je úlohou kohokoliv v politice jednat s účastníky soutěže,“ odmítl ministr dopravy  Faltýnkovu verzi o tom, že jednal z pověření koaliční rady pro dopravu.

Policie řeší schůzky v roce 2017

Výhrady k Ťokovi měl tehdejší premiér Bohuslav Sobotka už v roce 2015 a tehdy se prý Faltýnek do sporu problému kolem mýtného vložil. Vláda skončila v prosinci 2017.

Podle příkazu k domovní prohlídce, který má Právo k dispozici, policie řeší schůzky Faltýnka z podzimu 2017, což je roky po jednáních, na něž Faltýnek v úterním vysvětlení odkazoval.

Faltýnek se s předsedou antimonopolního úřadu i s šéfem Kapsche Karlem Feixem podle policistů sešel 10. listopadu 2017, což je měsíc poté, co ANO vyhrálo volby do Sněmovny.

Schůzky se odehrály pět měsíců po vyhlášení výběrového řízení. Dva týdny po setkání Faltýnka s Feixem a Rafajem vydal ÚOHS předběžné opatření, kterým zakázal ministerstvu dopravy podepsat s případným vítězem zakázky smlouvu, a to kvůli údajným formálním chybám v zadání tendru. Vítěz zakázky, konsorcium CzechToll a SkyToll, byl oznámen až na jaře 2018.

Opozice chce projednání kauzy v úterý, Faltýnek ve čtvrtek

Zařazení mimořádného bodu, kde by se kauza druhého muže hnutí ANO měla probírat, na plénum Sněmovny požaduje prosadit opozice v čele s ODS. Ta kritizuje i doposud skoupé vyjádření premiéra a předsedy hnutí Andreje Babiše.

Ten minulý týden na závěr své návštěvy USA novinářům pouze řekl, že s Faltýnkem ještě nemluvil. V pondělí dodal, že by ale Faltýnek neměl suplovat práci ministra dopravy.

„Pokud jde o roli pana Faltýnka, nevím přesně, jaká jednání měl. Podle mého názoru ale neměl suplovat ministra Ťoka. Mě to opravdu štve, protože jako hnutí máme čistý štít,” uvedl Babiš v Lidových novinách.

Sněmovna si v úterý odhlasovala, že bod kolem Faltýnka bude projednávat ve čtvrtek v 11. hodin dopoledne.

Sporný tendr na mýto

Faltýnek je podle informací Práva podezřelý z manipulace zakázky na mýtný systém. Policie kvůli ovlivňování zakázek ve čtvrtek zasahovala na několika místech v zemi, mimo jiné na antimonopolním úřadu, v sídle firmy Kapsch a ve Faltýnkově bytě v Praze. Nikoho neobvinila.

Policie podezřívá předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje a ředitele české pobočky Kapsch Karla Feixe z korupce. V této souvislosti se mluvilo o Faltýnkovi, který s oběma jednal.

Faltýnek od minulého týdne tvrdí, že se s představiteli firmy i s ÚOHS potkal a o mýtném systému jednal z pověření koaliční rady pro dopravu. Jeho cílem bylo prý vypsání tendru, aby Česko nemuselo řešit, co dál s mýtem.

To ale popírá ministr dopravy Dan Ťok. „Já komisi neurčoval ani jsem její program nedával. Je to krajně nestandardní. Nemyslím, že je úlohou kohokoliv v politice jednat s účastníky soutěže,“ odmítl Faltýnkovu verzi ministr dopravy. [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám