Článek
Ukrajinci mohou registrovat svá auta od loňského října. Od ledna je řízení vozidla z Ukrajiny bez evidence přestupkem, za který hrozí pokuta až 30 tisíc korun ve správním řízení.
„Aktuální počet registrovaných vozidel je 21 292,“ řekl Novinkám Tomáš Lukašík z ministerstva dopravy. Údaj je z druhé poloviny března.
Podle odhadu České kanceláře pojistitelů ale v tuzemsku jezdí zhruba 38 tisíc ukrajinských vozidel podobně jako v minulém roce.
Policie provádí kontroly, ale statisticky tyto přestupky nesledujeme
„Odhad vychází z pozorovaného počtu škod v kombinaci s odhadem rizika vzniku škody, který známe z našich dat pro všechna vozidla. Při výpočtu odhadu jsme zohlednili i celkové počty uprchlíků, tedy fakt, že část z nich mohla přijet autem, které stále používají,“ vysvětlil mluvčí kanceláře Tomáš Pavlík.
Kolik pokut policie za jízdu bez registrace rozdala, se ale přesně neví. „Policie má přístup do registru ukrajinských vozidel a tyto kontroly provádí,“ sdělila Novinkám policejní mluvčí Hana Rubášová. Podle ní mohou policisté na místě uložit pokutu až do výše deseti tisíc korun.
„Statisticky tyto přestupky nesledujeme,“ dodala Rubášová.
Musí se hlásit nejpozději do týdne
V registru nicméně přibývají stovky aut. Registrace probíhá zjednodušenou formou mimo klasický registr vozidel.
Povinnost hlásit auto mají ukrajinští řidiči nejpozději do týdne od získání dočasné ochrany nebo víza za účelem strpění, případně povolení k pobytu nad devadesát dní. Nemusí jít o majitele vozu, ale toho, kdo s ním jezdí.
Cílem opatření je právě možnost ukládat pokuty třeba za překročení rychlosti na adresu řidiče v tuzemsku.
V Česku je podle posledních údajů ministerstva vnitra asi 380 tisíc lidí z Ukrajiny s dočasnou ochranou. Většinu tvoří ženy a děti.
Pojištění mají ve vlasti
Povinného ručení se registrační povinnost aut netýká. „Těmto vozidlům zůstávají k dispozici stále jejich původní ukrajinské registrační značky, tudíž se stále jedná o ukrajinská vozidla, a musí být proto řádně pojištěná na Ukrajině,“ řekl už dříve Novinkám Tomáš Pavlík za Českou asociaci pojišťoven. Týká se to jak pojištění odpovědnosti vozidel, tak i havarijního pojištění.
U pojištění platí, že pokud nepojištěné ukrajinské vozidlo v Česku způsobí škodu, poškozenému ji uhradí Česká kancelář pojistitelů prostřednictvím Garančního fondu.
Jestliže uplynulo více než půl roku, odkdy provozovatel auta překročil hranice Ukrajiny, vymáhá pak škodu po viníkovi obdobně jako u českých nepojištěných řidičů.
Odhadovaný počet všech skutečně provozovaných, avšak nepojištěných vozidel v loňském roce klesl ze 153 tisíc na 139 tisíc. Závazky Garančního fondu, které se dominantně týkají nepojištěných škod, dosáhly 464 milionů korun.