Hlavní obsah

Tisíce dětí v ústavech mají nového ombudsmana

4:23
4:23

Poslechněte si tento článek

Zlepšit péči o ohrožené děti bude hlavním úkolem nového ombudsmana pro zařízení ústavní výchovy, kterým se od úterý stane právník a speciální pedagog Štěpán Jílka. V pondělí po sedmi letech skončil v Kanceláři veřejného ochránce práv, kde se problematice věnoval. Ministerstvo školství zřizuje asi 60 zařízení ústavní péče pro děti a celkově mají instituce pod ochranou zhruba 6500 svěřenců.

Foto: Lenka Horáková

Jílka má sedm let zkušeností z Kanceláře veřejného ochránce práv

Článek

Jílku jako nového ombudsmana pro danou problematiku představil v pondělí v Brně ministr školství Mikuláš Bek (STAN). „Je evidentní, že žijeme v době, kdy přibývá nejrůznějších problémů v oblasti duševního zdraví v naší společnosti a celá ta oblast péče o výchovu je dnes možná aktuálnější než před desítkou let,“ řekl Bek s tím, že je potřeba mít kvalitnější zpětnou vazbu.

Jeho náměstek Jiří Nantl (ODS) uvedl, že se ministerstvo věnuje oblasti zajištění „bezpečného a hezkého dětství“ pro všechny děti.

„Loni jsme udělali plán duševního zdraví ve školách a rozhodli jsme se, že zvláštní pozornost zasluhuje oblast dětí v zařízeních ústavních výchovy, kterých je asi 6500,“ sdělil Nantl.

Tyto děti se nacházejí jak v dětských domovech se školou, diagnostických ústavech a výchovných ústavech, které zřizuje ministerstvo, tak v dětských domovech zřizovaných kraji. Jílka se bude zaměřovat zhruba na šedesátku organizací zřizovaných ministerstvem.

Sedm let v ústavech

Už za sedmileté působení v Kanceláři veřejného ochránce práv se pohyboval v ústavech, kde sledoval systémové a individuální problémy. Předpokládá, že i v nové pozici bude nadále v terénu v zařízeních, kde bude sledovat atmosféru mezi zaměstnanci a dětmi.

„Budu se snažit pochopit ty problémy, se kterými se potýkají, a vnášet je do určitých systémových změn, které ministerstvo školství připravuje,“ uvedl Jílka.

Foto: Lenka Horáková

Jílku v Brně představil ministr Bek.

Sám vnímá velkou nejistotu v postupech zařízení, což přisuzuje legislativě, která podle něj není ideální. „Je to výzva pro ministerstvo určité postupy sjednotit a podpořit zaměstnance, aby si byli jistí a mohli vytvořit bezpečné prostředí pro děti, o které pečují,“ řekl Jílka. Věnovat se chce také komunikační roli.

„Kolem ústavní výchovy a dětí panuje hrozně moc mýtů a informovanost není příliš velká. Tady vidím velké možné pole působnosti pro ombudsmana, aby tyto mezery doplňoval,“ poznamenal.

Širší tým kolem něj nevznikne. „Budu ale úzce spolupracovat s oddělením institucionální výchovy a budu také v kontaktu s bývalými kolegy z kanceláře ombudsmana i přímo se zástupci ze zařízení a zástupci neziskového sektoru. Takže sám na to nebudu a budu mít podporu,“ řekl Jílka. Nantl doplnil, že kromě Jílky a ministerského oddělení bude třetím vrcholem trojúhelníku spolupráce Česká školní inspekce.

Včasný zásah

Podle zmocněnkyně vlády pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové bylo zřízení funkce přáním mnoha odborníků, kteří se zabývají podporou ohrožených dětí v zemi. „Věřím, že je (Jílka) naprosto skvělým kandidátem. Má zkušenost s prací s ohroženými dětmi, které mají problémy v oblasti duševního zdraví. Zároveň rozumí legislativě,“ řekla Šimáčková Laurenčíková.

V České republice se podle ní objevují informace, že tento segment potřebuje změnu. „Ombudsman bude iniciovat potřebné změny legislativy, aby se zlepšovaly podmínky ve školských zařízeních ústavní výchovy,“ dodala vládní zmocněnkyně s tím, že je potřeba nastavit dobrý plán podpory, aby každý mladý dospělý mohl přicházet do dospělosti lépe připravený.

Zároveň uvedla, že je potřeba posílit prevenci a přesměrovat část peněz tak, aby pomoc přišla v dotčených rodinách včas. „Je potřeba, aby se z krátkých krizí nestaly krize dlouhodobé a aby děti nemusely zůstávat v krizových situacích dlouho,“ dodala.

Výběr článků

Načítám