Hlavní obsah

TI: Půjčky bez smlouvy jsou výsměch, Bárta nemůže zůstat ministrem

Právo, Radim Vaculík

Projektový manažer nevládní organizace Radim Bureš řekl v rozhovoru pro Právo, že je nutné, aby ministr dopravy Vít Bárta kvůli skandálům opustil vládu. Přistoupil-li by na to, že Bárta dával poslancům půjčky, mělo to být kvůli transparentnosti formou smluvního aktu. Podle něj by celkově vláda měla najít očistný mechanismus, v jehož rámci by se zbavila členů, kteří jednali neprůhledně.

Foto: Petr Horník, Právo

Vít Bárta (Věci veřejné)

Článek

Jak se Transparency International dívá na současné dění kolem poslanců Věcí veřejných i ministra Víta Bárty?

Obvinění o tom, že ministr dopravy Vít Bárta předával poslancům různé částky, i způsob, jakým to dělal, jsou velmi vážné informace. Ať už to byla půjčka, nebo úplatek či skryté financování, je to prostě něco, co v politice nemá co dělat. Politik si nemůže dovolit někomu předávat statisíce v pytlíku.

Není tedy myslitelné, aby ministr Bárta půjčoval svým spolustraníkům peníze?

Kdyby potřeboval půjčit svému příteli peníze, tak to musí být na základě smluvního aktu a hlavně bezhotovostně. Jeden ze základních pilířů boje proti praní špinavých peněz je omezování hotovostních plateb.

Takže když už půjčka, tak na účet?

Tak to prostě musí být, aby to bylo transparentní, dohledatelné a měli by to vykazovat i v přehledu podle zákona o střetu zájmů, protože jde o určité závazky. Takže teoreticky si tu půjčku představit dovedu, ale rozhodně ne takovýmto způsobem, obzvlášť za situace, kdy těch lidí je více... To si dělají z lidí legraci. Připadá mi to naprosto nepřijatelné a nedovedu si představit, jak by někdo takový mohl zůstat ministrem.

Měl by Bárta skončit jako ministr?

Myslím si, že je to nutné.

Měli by skončit i dotyční poslanci, kteří od něj statisíce dostávali?

Role v exekutivě je něco jiného než role poslanců. Ten poslanec může říkat, že není někým jmenován, že je ve funkci z vůle voličů, před kterými stojí. To znamená, že vyzývat poslance, aby složili mandát, mi nepřipadá nutné.

Co si myslíte o machinacích s těmi statisíci a o různých verzích, za co je kdo dostal?

Nevěřím tomu, že se jedná o půjčku, ale jestli to je skutečně úplatek za loajalitu či mlčení nebo na nějaké fungování v rámci financování strany, to je těžké rozklíčovat. Prorůstání ABL do strany bylo zmiňováno mockrát a znovu vyplouvá, takže to, jakým způsobem vznikla a byla financována, je obrovský koláč vazeb. Jednoznačný závěr ale udělat nemohu, každopádně říct, že je všechno v pořádku, je zcela absurdní. Vidím tady ale jeden velký nešvar.

Jaký?

V naší politice se množí přístup, že ať to vyšetří policie, a když pak není shledán trestný čin, tak je vlastně všechno v pořádku. Pro nás je to ale nepřijatelný způsob, že někomu není možné trestný čin prokázat nebo že nejde o trestný čin, že prostě není žádná kvalifikace pro nejvyšší politiky. Důležité je, že když tady padne řada trestních oznámení, tak ať dopadnou jakkoli, tak zveřejněná fakta chování toho veřejného činitele jsou taková, že by neměl dál být představitelem vlády, neřkuli této, která si říká protikorupční.

Měla by tedy platit presumpce viny?

Té politické určitě. A to se týká jak Bárty, tak Pavla Drobila (bývalého ministra životního prostředí), tak koneckonců i Alexandra Vondry (ministra obrany).

Pokud by v nynějším případě ministra Bárty šlo o korupci, myslíte si, že policie je v současnosti schopna ji prokázat a dostat věc k soudu?

Já vždy připomínám kauzu Kořistka, kde to aspoň dotáhli k soudu, ale stejně to neprošlo. U trestného činu úplatkářství prokázat, že někdo získal nějakou výhodu v souvislosti s obstaráváním věcí veřejného zájmu, je strašně těžké. Myslím si, že není moc pravděpodobné, že se prokáže, že se jedná o úplatky.

Obáváte se toho, že protikorupční policie nebude při vyšetřování kauzy poslanců VV nezávislá, když ministerstvo vnitra vede předseda této strany Radek John?

Tradičně mám určité pochybnosti o kompetentnosti příslušných útvarů policie ty věci skutečně rozpracovat. Druhá věc je autocenzura: proč se dřít s něčím, s politickým případem, kde člověk může narazit a nepřinese to žádné body, naopak jen starosti. Odložení je v řadě takových případů jednodušší, když za to není žádné popotahování, že se to nepodařilo dotáhnout. Jestli by si v této situaci někdo troufnul přímo intervenovat a ovlivňovat případ? Naivně si myslím, že snad ne.

Řekl jste, že by měli ve vládě skončit ministři Bárta i Vondra? Měla by skončit celá vláda?

Takto vám to asi neřeknu. Řeknu to jinak: Pokud chce vláda držet vizi, že se jedná o transparentní protikorupční kabinet, tak musí najít politickou sílu zbavovat se svých členů, u nichž se prokáže razantní netransparentnost, popřípadě jiné, velmi podezřelé způsoby jednání. Tím jsem vám odpověděl. Pokud se chce tato vláda udržet, musí najít sebeočistný mechanismus.

Související témata:

Výběr článků

Načítám