Článek
První z terminálů vysokorychlostní železnice, který byl představen již před několika lety, by měl vzniknout nedaleko Nehvizd na východním okraji metropole jako součást VRT Polabí.

Architektonická studie na terminál Roudnice n/L
Studii roudnického terminálu, kterou připravili vítězové architektonické soutěže z kanceláře Rusina Frei architekti, zveřejnil na Twitteru šéf Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
✅ Architektonická studie na terminál Roudnice n/L #VRT je hotová!
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) May 4, 2023
Představuji vám dopracovaný návrh terminálu vysokorychlostní železnice. Ten vznikne na úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi. Studii dokončili vítězové arch. soutěže z kanceláře Rusina Frei architekti. 1/2 pic.twitter.com/k9aGUtOnYA
„Chtěli jsme, aby terminál a přilehlá údržbová základna co nejvíce splynuly s krajinou Podřipska. Jsem rád, že se to architektům a dalším odborníkům povedlo,“ uvedl ke studii.

Terminál má podle studie co nejvíce splynout s krajinou Podřipska
Návrh architektů Martina Rusiny a Martina Freie byl jako vítězný vybrán již loni na jaře a nyní byla představena jeho finální podoba.
Trať by měla spojit Prahu, Ústí nad Labem a německé Drážďany, přičemž stavba by podle odhadů mohla začít nejdříve v roce 2027. Její součástí mají být i dva tunely - pod oblastí Českého středohoří a pod Krušnými horami.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést nejen mezi Prahou a Drážďany, ale i mezi Prahou a Brnem a koridorem mezi Ostravou a Prosenicemi. Prozatím probíhají projekční práce prvních úseků. Stavba vysokorychlostních tratí má přijít na stovky miliard korun.
Obce se bouří proti plánované vysokorychlostní trati
