Článek
První z terminálů vysokorychlostní železnice, který byl představen již před několika lety, by měl vzniknout nedaleko Nehvizd na východním okraji metropole jako součást VRT Polabí.
Studii roudnického terminálu, kterou připravili vítězové architektonické soutěže z kanceláře Rusina Frei architekti, zveřejnil na Twitteru šéf Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
✅ Architektonická studie na terminál Roudnice n/L #VRT je hotová!
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) May 4, 2023
Představuji vám dopracovaný návrh terminálu vysokorychlostní železnice. Ten vznikne na úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi. Studii dokončili vítězové arch. soutěže z kanceláře Rusina Frei architekti. 1/2 pic.twitter.com/k9aGUtOnYA
„Chtěli jsme, aby terminál a přilehlá údržbová základna co nejvíce splynuly s krajinou Podřipska. Jsem rád, že se to architektům a dalším odborníkům povedlo,“ uvedl ke studii.
Návrh architektů Martina Rusiny a Martina Freie byl jako vítězný vybrán již loni na jaře a nyní byla představena jeho finální podoba.
Trať by měla spojit Prahu, Ústí nad Labem a německé Drážďany, přičemž stavba by podle odhadů mohla začít nejdříve v roce 2027. Její součástí mají být i dva tunely - pod oblastí Českého středohoří a pod Krušnými horami.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést nejen mezi Prahou a Drážďany, ale i mezi Prahou a Brnem a koridorem mezi Ostravou a Prosenicemi. Prozatím probíhají projekční práce prvních úseků. Stavba vysokorychlostních tratí má přijít na stovky miliard korun.