Článek
„Jezdíme 10 měsíců v kuse. Dříve byla loď na konci ledna už několik týdnů na břehu,“ uvádí Karel Kukačka. Přívoz vítají hlavně turisté, kteří si díky němu ušetří desítky kilometrů. „Dost mě překvapilo, že ještě jezdí. Dříve to bylo tak, že se dalo přejet i po zamrzlé hladině,“ pochvaloval si řidič Karel Nebeský, který vyrážel s rodinou do Rakouska na lyže.
Minulý týden krátce přerušili provoz. „Silné větry v posledním týdnu nakupily ledové kry na sebe a museli jsme dopravu přerušit. Bylo by nebezpečné jezdit,“ konstatoval Kukačka.
Přehrady čekají sníh. Zatím marně
„Přívozy jsou specifikem Lipenska. Pro místní i turisty jsou výhodné v létě i v zimě. Například zkratka přes vodu z Horní Plané do Bližší Lhoty měří zhruba 500 metrů, ale cesta autem přes Novou Pec je delší než 20 kilometrů, přes Lipno a přehradu je to pak na druhý břeh zajížďka 60 kilometrů,“ upozornil Jiří Mánek, předseda Turistického spolku Lipenska, který se stará o rozvoj turistického ruchu od Stožce po Rožmberk.
V provozu i do konce února
Důvodem letošní dlouhé sezóny přívozů je především nezvykle teplá zima, kdy Lipno nezamrzlo tak, jak bylo v jiných letech obvyklé. Přívoz denně využívají čeští pendleři, mířící do rakouského a německého příhraničí. Za léto jen tady v Horní Plané převezou zhruba 25 tisíc lidí. Přívoz pasažérům šetří čas a peníze, město Horní Planá ale na jeho provoz většinou doplácí.
„Odhaduji, že každý den převezeme zhruba stovku lidí do práce a zpátky. Potom samozřejmě i další pasažéry, turisty se svými automobily, motocykly, ale i nákladními auty,“ uvádí starosta Horní Plané Jiří Hůlka (Pro Horní Planou společně I.) Pokud na Lipně neklesne rtuť v teploměru hodně hluboko a neobjeví se tuhé mrazy, přívoz bude jezdit až do konce února. Na jeho údržbu pak musí stačit jen jeden měsíc.