Článek
Původně měl být zhotovitel znám v březnu. Jeden z účastníků ale požádal o delší lhůty a k tomu padl podnět k antimonopolnímu úřadu.
„Tendr na stavbu druhé části úseku je stále ve fázi hodnocení nabídek. Jeden z účastníků si zažádal o prodloužení lhůty na vysvětlení o měsíc. Na to má právo a my to musíme respektovat,“ řekl Právu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Podle něj by však prodloužení lhůty na vysvětlení nemělo ovlivnit plánované zahájení stavby na podzim tohoto roku.
Metro D se začne stavět v druhé polovině dubna
O zakázku bojují celkem tři sdružení, v nichž je šestnáct firem z pěti zemí. Pražský dopravní podnik (DPP) složení jednotlivých sdružení nezveřejnil.
Podle informací deníku Zdopravy.cz tvoří jedno sdružení společnosti ze skupiny Vinci (Eurovia, Průmstav, SMP) spojené ještě s Porrem. Druhá nabídka přišla od Strabagu, třetí od sdružení Subterra a Hochtief.
Zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029
Situaci však nezkomplikovala jen žádost o delší lhůtu.
„Navíc, jak už to u takto velkých a významných zakázek bývá, je i na tento tendr podán podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. S vítězem tendru proto budeme moct smlouvu uzavřít až po rozhodnutí úřadu,“ sdělil Právu mluvčí DPP Daniel Šabík.
Firmu, která žádá o odklad, prozradit nechtěl, ale mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda na dotaz Práva řekl, že jde o podnět firmy Metrostav DIZ.
„Návrh mimo jiné napadá zadávací podmínky a požadavky zadavatele na kvalifikaci. Prvostupňové rozhodnutí dosud nebylo vydáno,“ podotkl Švanda.
Praha chce, aby stát dal na metro i okruh
Nabídky od 28 miliard
Metrostav přitom nefiguruje přímo na zmíněném seznamu šestnácti firem, DPP ale nevyloučil, že může být subdodavatelem některé z firem.
Podle Šabíka přesto zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029. V druhém úseku se plánuje výstavba celkem tří nových stanic: Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory.
V hodnocení na zhotovitele má 80 procent váhu nabídková cena a 20 procent zkušenosti s ražbou tunelů.
Podle informací serveru Pražský patriot, potvrzených ze dvou zdrojů, nabídlo nejnižší cenu sdružení vedené společností Porr, a to 27,75 miliardy korun bez DPH. Tuto částku potvrdila i Jana Mašínová, asistentka představenstva společnosti.
Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D
Sdružení, ve kterých jsou společnosti, které už staví první úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, podala o několik miliard korun vyšší nabídky.
Předpokládaná hodnota zakázky byla 25 miliard, všudypřítomná inflace ale zvedla ceny i stavebních materiálů a prací.
Stavba trasy metra D dohromady vyjde podle předběžných odhadů na téměř sto miliard korun.
Je to nejen pražská dopravní stavba desetiletí, nýbrž také mimořádná investice z celorepublikového pohledu. Pro porovnání, modernizace D1 vyšla na 22 miliard a tunel Blanka v Praze na 43 miliard korun.
První cestující by se měli po části „déčka“ projet za šest let, podle plánů už vlaky bez řidiče. První část úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova buduje mezinárodní sdružení firem Subterra, Hochtief, Strabag a Ed. Züblin AG. V budoucnu povede linka z náměstí Míru až do Písnice.