Hlavní obsah

Tendr na druhý úsek metra D se protáhl

Soutěž na zhotovitele druhého úseku nově plánované trasy metra D mezi stanicemi Olbrachtovou a Novodvorskou ulicí v Praze nabrala nejméně měsíc zpoždění.

Foto: Novinky.cz s použitím Mapy.cz

Mapa pražského metra včetně připravované trasy z Písnice do Vysočan

Článek

Původně měl být zhotovitel znám v březnu. Jeden z účastníků ale požádal o delší lhůty a k tomu padl podnět k antimonopolnímu úřadu.

„Tendr na stavbu druhé části úseku je stále ve fázi hodnocení nabídek. Jeden z účastníků si zažádal o prodloužení lhůty na vysvětlení o měsíc. Na to má právo a my to musíme respektovat,“ řekl Právu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Podle něj by však prodloužení lhůty na vysvětlení nemělo ovlivnit plánované zahájení stavby na podzim tohoto roku.

Metro D se začne stavět v druhé polovině dubna

Ekonomika

O zakázku bojují celkem tři sdružení, v nichž je šestnáct firem z pěti zemí. Pražský dopravní podnik (DPP) složení jednotlivých sdružení nezveřejnil.

Podle informací deníku Zdopravy.cz tvoří jedno sdružení společnosti ze skupiny Vinci (Eurovia, Průmstav, SMP) spojené ještě s Porrem. Druhá nabídka přišla od Strabagu, třetí od sdružení Subterra a Hochtief.

Zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029
Daniel Šabík, mluvčí DPP

Situaci však nezkomplikovala jen žádost o delší lhůtu.

„Navíc, jak už to u takto velkých a významných zakázek bývá, je i na tento tendr podán podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. S vítězem tendru proto budeme moct smlouvu uzavřít až po rozhodnutí úřadu,“ sdělil Právu mluvčí DPP Daniel Šabík.

Firmu, která žádá o odklad, prozradit nechtěl, ale mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda na dotaz Práva řekl, že jde o podnět firmy Metrostav DIZ.

„Návrh mimo jiné napadá zadávací podmínky a požadavky zadavatele na kvalifikaci. Prvostupňové rozhodnutí dosud nebylo vydáno,“ podotkl Švanda.

Praha chce, aby stát dal na metro i okruh

Domácí

Nabídky od 28 miliard

Metrostav přitom nefiguruje přímo na zmíněném seznamu šestnácti firem, DPP ale nevyloučil, že může být subdodavatelem některé z firem.

Podle Šabíka přesto zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029. V druhém úseku se plánuje výstavba celkem tří nových stanic: Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory.

V hodnocení na zhotovitele má 80 procent váhu nabídková cena a 20 procent zkušenosti s ražbou tunelů.

Podle informací serveru Pražský patriot, potvrzených ze dvou zdrojů, nabídlo nejnižší cenu sdružení vedené společností Porr, a to 27,75 miliardy korun bez DPH. Tuto částku potvrdila i Jana Mašínová, asistentka představenstva společnosti.

Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D

Domácí

Sdružení, ve kterých jsou společnosti, které už staví první úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, podala o několik miliard korun vyšší nabídky.

Předpokládaná hodnota zakázky byla 25 miliard, všudypřítomná inflace ale zvedla ­ceny i stavebních materiálů a prací.

Stavba trasy metra D dohromady vyjde podle předběžných odhadů na téměř sto miliard korun.

Je to nejen pražská dopravní stavba desetiletí, nýbrž také mimořádná investice z celorepublikového pohledu. Pro porovnání, modernizace D1 vyšla na 22 miliard a tunel Blanka v Praze na 43 miliard korun.

První cestující by se měli po části „déčka“ projet za šest let, podle plánů už vlaky bez řidiče. První část úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova buduje mezinárodní sdružení firem Subterra, Hochtief, Strabag a Ed. Züblin AG. V budoucnu povede linka z náměstí Míru až do Písnice.

Slibované audity DPP? Po osmi měsících pouze jeden

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám