Článek
Vojáci chtějí novými nákladními automobily zahájit rozsáhlou obměnu vozového parku, zvláště pak legendárních, ale zastaralých, Praga V3S.
„Do konce roku dodáme podle nového harmonogramu přes tři stovky těchto vozů. Věřím, že přebírání proběhne hladce,“ řekl obchodní ředitel Tatry Igor Vlček.
Výše pokuty není známa
Automobilku však kromě radosti ze zakázky čekají méně příjemné věci, a to smluvní penále za pozdní dodání vozů. První vozy totiž měla armáda dostat už v závěru loňského roku. Vojáci ale při zkouškách zjistili nedostatky, například o více než sto kilogramů vyšší hmotnost nebo že nátěr nesplňuje armádní požadavky na radiolokační krytí.
:. Armáda by do konce roku měla mít 304 nových vozů Tatra. foto: PRÁVO/Josef Gabzdyl
„Pokuta bude vyměřena při dodání vozů, její výši nemohu sdělit. Platby za každý den zpoždění jsou přesně uvedeny ve smlouvě,“ uvedl Jiří Staněk z ministerstva obrany. Pokuta se odvíjí od hodnoty vozu, která průměrně činí čtyři milióny korun.
Podle odborníků lze proto očekávat postih v řádech nejméně statisíců korun, spíše však ještě o něco vyšší.
Kritiku si zakázka vysloužila i kvůli tomu, že nebylo vypsáno výběrové řízení a z velké části nejde o vůz české výroby, například motory dodává francouzský Renault.
Tatrovky začnou jezdit u pozemního vojska, díky možnosti pancéřování se počítá i s nasazením na zahraniční mise, například v Afghánistánu nebo v Kosovu. Podle Staňka dostane armáda špičkové stroje srovnatelné s technikou západních armád. Při předávání vládla disciplína a kontrolovalo se vše, například počet náhradních žárovek nebo nářadí.
Podle připravených seznamů procházeli armádní pracovníci společně se zaměstnanci automobilky sebemenší detaily. Vojenské stroje byly nablýskané jako na slavnostní přehlídku. Když novináři požádali o ukázku vozu v terénu, neuspěli. „Součástí předávací smlouvy je i to, že vozy budou naprosto čisté, takže Tatra by je pak musela umýt a předávka by se opozdila,“ vysvětlil Staněk.