Hlavní obsah

Tato vláda je jako italské manželství, říká premiér Nečas a chystá další masivní škrty

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová

Premiér Petr Nečas není při poslední vládní krizi pyšný na chování politiků, odejít však nechce, dokud se vládě daří plnit klíčový úkol snižování deficitu. Chystá proto dalších patnáct opatření včetně zrušení doplatku na bydlení a vyšší zdanění nad stropy sociálního pojištění. Nečas to řekl v rozhovoru pro deník Právo.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Premiér Petr Nečas

Článek

Pane premiére, budete mít klidné velikonoční rozjímání poté, co jste to v koalici zase tak pěkně skouleli?

Samozřejmě budu rozjímat. Ano, situaci opravdu považuji za čitelnou. Klíčovou prioritou této vlády je rozpočtová zodpovědnost, a buďto tomuto závazku dostojí ve formátu stávající koalice, nebo ne. A pak nemá význam, aby vláda pokračovala.

Neustále opakujete slova o odpovědnosti. Co myslíte – kolik lidí v tu vaši odpovědnost věří a kolik je spíš přesvědčeno, že hlavní motivací pro další fungování vlády je to, že vám takříkajíc přirostla křesla k zadku?

To si pochopitelně může říkat ledaskdo. Na druhé straně bych zmínil ohlasy zahraničních institucí včetně tisku, že v oblasti rozpočtové odpovědnosti je tato vláda respektovaná.

Pokud říkáte, že situace je čitelná, pak to znamená: jedeme dál?

Jedeme dál, dokud tato vláda bude podávat výsledky odpovídající klíčovému úkolu, kterým je snižování deficitu veřejných financí.

Není vám po uplynulém týdnu už tak trochu trapně z toho, co jako politici předvádíte?

Určitě na to nejsem pyšný. Nemyslím, že je všechno v pořádku a že se můžeme tvářit, jako že se nic nestalo. Nemám ale pocit, že já osobně bych podobné konflikty vyvolával.

Zdá se, že pro vaši vládu není nebezpečím ani tak opozice, odbory, možná ani protesty ulice, ale že jste nebezpeční sami sobě. Vnímáte to taky tak?

Už několikrát padlo přirovnání této koalice k italskému manželství. Takže možná na tom něco je. Jsme vládou, která převzala tuto zemi v nelehké situaci, kdy kolem nás zuří problémy, kdy je tady buď ekonomická recese, nebo stagnace. To se samozřejmě akumuluje do nějakého pocitu nespokojenosti a nezbývá než se tím vážně zabývat. A tam, kde je to možné, se snažit ty zdroje nespokojenosti odstraňovat nebo aspoň zmenšovat.

Vypadá to ale spíš naopak – totiž že vaše vláda tu nespokojenost posiluje. Soudě alespoň podle toho, kolik lidí vám nedůvěřuje, kolik lidí by preferovalo pád vaší vlády a předčasné volby.

To je pravda. Na druhou stranu musím zopakovat, že dokud tato vláda plní své klíčové úkoly, pak má podle mého smysl a přináší pozitivní body této zemi.

Takže nemyslíte, že by bylo lepší to zabalit?

Vždycky je to jednodušší. Ale nemyslím si, že je to lepší.

Co si ale má myslet člověk o vládě, jejíž členové se častují nevybíravými výrazy typu slizký a odporný partner, fízlovská strana, parta debilů, posíláte se do kláštera, kde máte zpytovat svědomí, obviňujete se vzájemně z korupce?

Definovaly jste případy, z nichž ani jeden nezazněl z úst politika ODS, takže to je výpověď o těch politických stranách, jejichž představitelé je použili.

Pak připomeňme výrazy politika ODS, konkrétně premiéra, který označil slova místopředsedy vlády za výroky z vesnické tancovačky někde v Čimelicích, nebo že bůh má TOP 09 rád, protože není znám obsah hovorů Schwarzenberg–Bakala a Kalousek–Háva.

To byl docela vtipný výrok. Akorát jsem se dotkl Čimelických. Navíc to byl výrok v odpovědi. Velmi bych rozlišoval bezdůvodný výpad – a reakci na výpad. Toto byla reakce, stejně jako vámi zmiňovaný druhý případ. Jen jsem replikoval. Nejsem žádné ořezávátko.

Vím, že na politiky je kladen daleko přísnější metr. Ale musím říci, že mezilidské vztahy na politické scéně se nijak neliší od mezilidských vztahů ve kterékoli jiné profesní skupině. Uznávám, že na politiky je více vidět, měli by si dávat větší pozor. Já se o to snažím. Někdy se mi to daří více, jindy méně.

Na začátku této bůhvíkolikáté vládní krize jste vystoupil velmi razantně proti véčkařům slovy, že se nenecháte hrozbou jejich demise vydírat. Už druhý den po jednání vašeho stranického grémia jste ale ukázal vlídnou tvář a nabídl jste ruku k jednání. Co se stalo mezi tím?

Já ukazuji pořád stejnou tvář. Od počátku jsem říkal, že buď se dohodneme na klíčových parametrech, které nám umožní snižovat deficit, nebo nikoli, a pak půjdeme od sebe. Ale v každém okamžiku jsem připravený jednat. Ne ovšem pod nátlakem, v situaci, kdy mi někdo nese demisi. To je totéž, jako by mi dával najevo, že se mnou jednat nechce, že mě vydírá a dává mi ultimáta. Proto jsem sdělil špičkám VV a jejich ministrům, že pokud přijdou s demisí, jednání prostě nebude. Oni tak neučinili, a tudíž je zde prostor pro jednání. Ale stále trvám na tom, že v úterý se koalice musí dohodnout na podobě rozpočtu pro rok 2013 a 2014.

Ovšem ve stejný den jste vyšel véčkařům vstříc třeba tím, že jste oznámil zrušení tří ministerstev, revizi vládního programu, což byl jejich požadavek.

Pokud jste četly volební program ODS, pak jistě víte, že v něm je mj. zrušení tří ministerstev. Za další – vláda v lednu přijala na můj návrh usnesení, podle kterého do konce března byli všichni ministři povinni vypracovat náměty na zrušení agend a úřadů, včetně ústředních orgánů státní správy, tedy ministerstev. Takže nejde o nic překvapivého.

Zvenčí to vypadá, že jste s TOP 09 vsadili na kalkul, podle kterého se véčkařský klub rozštěpí, vy se dohodnete s jeho částí, které mělo být určeno vaše vstřícné gesto, a můžete bez problémů jako koalice fungovat dál. Je to tak?

Já teď nebudu říkat, jaký je můj kalkul. Prvořadý úkol vlády je pokračovat v rozpočtové konsolidaci – a k tomu potřebuje bezpečnou většinu ve Sněmovně.

Co je bezpečná většina? Už v týdnu jste říkal, že to není 101 nebo 102 hlasů, ale třeba 110 by už být mohla?

Bezpečná většina je větší než nebezpečná většina.

V rámci koalice jste se shodli, že je férové veřejnosti sdělit, které části vládního programu buď z časových, nebo finančních důvodů dáte k ledu. Které to budou?

Uvedu dva konkrétní případy: například je zjevné, že z časových důvodů nestihneme k 1. lednu 2014 zavést odložené školné. Další je změna valorizačního schématu důchodů. Slíbili jsme něco jiného, ale bohužel v realitě rozpočtu příštího a přespříštího roku přicházíme s jiným schématem. Navíc se blížíme k polovině volebního období, a proto považuji za logické říci – toto zvládáme, toto už nezvládáme. U něčeho si možná veřejnost oddychne, že to nezvládneme, z něčeho třeba bude zklamaná.

Co ještě kromě zpomalení růstu důchodů a zvýšení DPH ze současných 14 a 20 procent na 15 a 21 chcete stihnout? Čeká lidi ještě další útok na peněženky?

Ano. Ta dvě opatření budou reprezentovat zhruba 25 miliard korun a my potřebujeme dát dohromady minimálně 43 miliard. Takže se to bude týkat některých dalších věcí.

Například?

Například zrušení doplatku na bydlení a převod sociálních dávek, které se týkají bydlení, pouze do jednoho systému. Je zde možná úprava daní v některých dalších oblastech. Těch opatření je zhruba patnáct. Například je tam něco, co pracovně můžeme nazývat příspěvek na sociální soudržnost, tedy vyšší zdanění nad stropy sociálního pojištění.

Takže lidé, kteří dnes berou příspěvek na bydlení, nedostanou nic, nebo jen méně?

Ne, každý dostane méně.

A neobáváte se, že vašimi opatřeními podseknete spotřebu domácností?

To je pravda, nicméně ten celkový efekt pro ekonomiku a veřejné finance je jednoznačně pozitivní.

Pro ekonomiku možná ano. Ale co pro důchodce, kteří přijdou o další dvě stovky, a další nízkopříjmové skupiny?

Vím, že říkám nepopulární čísla, která nikdo nechce slyšet. Vím, že jít čísly proti citově zabarveným argumentům je těžké. Musím konstatovat, že čisté reálné příjmy důchodcovských domácností se zvýšily od roku 2005 do loňska o 15 procent. Loni byla reálná výše důchodu 114 procent oproti roku 1989 a byla v polistopadovém vývoji nejvyšší, takže nehrozí nějaké masové problémy.

Nechci tím zlehčovat konkrétní důchodcovské domácnosti především tam, kde žije osamělý důchodce. V 70 % jde o důchodkyně, neboť ženy kvůli tomu, že měly nižší platy a byly společensky a zákonem tlačeny k dřívějšímu odchodu do důchodu, mají v průměru o 2000 Kč nižší důchod než muži. Tam je to problém. A musí zareagovat dávkové systémy. My jsme zemí, která má nejnižší míru chudoby v celé EU, a čeští důchodci mají třetí nejnižší míru chudoby v celé EU.

Co takhle v rámci úspor odložit církevní restituce?

Ne. Z dlouhodobého hlediska tento zákon přináší jednoznačně úspory pro státní rozpočet. Zodpovědné je vidět dál než za nejbližší roh. Nezodpovědná vláda uvažuje v horizontu jednoho dvou, maximálně čtyř let. Moje vláda uvažuje v delším horizontu.

A zavazuje vlády, které přijdou po ní…

Mohou ten zákon zrušit. Ale nedoporučoval bych jim to.

Jak se vám líbí prohlášení prezidenta Václava Klause, který prý má o zákonu pochybnosti?

To je jeho názor. Já mám názor jiný. Určitě o tom bude vedena politická debata.

Celý rozhovor si přečtěte v sobotním vydání deníku Právo.

Výběr článků

Načítám