Článek
„Samozřejmě by bylo možné, aby byl Martin Kupka pověřen, aby vedl kromě ministerstva dopravy také ministerstvo pro místní rozvoj, to by nebyl problém,“ řekl Novinkám Preuss. Předtím by však musel prezident Petr Pavel odvolat na Fialův návrh z funkce Ivana Bartoše. Tento návrh premiér podal, prezident tak ale zatím neučinil.
„Není možné, když ministr Bartoš není odvolán, aby byla digitalizace stavebního řízení převedena rozhodnutím předsedy vlády do gesce jiného ministra, to je protiprávní. Takto to dělat nejde,“ dodal Preuss.
Nevybavuje si podobný případ z minulosti, svědčí to podle něj o možné nepromyšlenosti Fialova rozhodnutí.
Stavební řízení bude řešit Kupka
„Ani hodinu nepočká“
Premiér na úterní tiskové konferenci informoval, že kvůli nezvládnuté digitalizaci navrhne odvolání Bartoše z funkce. A dodal: „Jednu věc musím vyřešit hned. Ani hodinu nepočká řešení digitalizace stavebního řízení. Jsou tam problémy, hrozí tam škody, čekají na to všichni, že se digitalizace pohne. Na středeční vládě pověřím se souhlasem vlády ministra Martina Kupku, aby vedl pracovní skupinu, která digitalizaci stavebního řízení začne okamžitě spravovat.“
Podle Preusse by se rozhodnutím vlády mohla přesouvat agenda ministrů bez portfeje, například ministra pro vědu, výzkum a inovace, protože tuto agendu nepopisuje kompetenční zákon.
V případě ministerstva pro místní rozvoj však hovoří zákon jasně: „Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu a pohřebnictví.“
Na rozpor Fialova rozhodnutí s kompetenčním zákonem upozornil také právník Tomáš Nahodil. „Od kompetenčního zákona se nedá odchýlit, je dovoleno jen to, co zákon upravuje. Ministerstva mají jednoznačně určenou svou agendu, pouze tato ministerstva se jí mohou věnovat,“ popsal Novinkám Nahodil.
I kdyby podle něj ministerstvo pro místní rozvoj nemělo svého ministra, stále má prvního náměstka a další profesionály, kteří agendu mohou vykonávat. Bartoš je přitom stále ministrem.
Analýza, která zlomila Bartošovi vaz: Není plán, nejsou definovány potřeby, navrhuje se přechodné období bez digitálu
Nesystémové řešení
„Je to nesystémové řešení, aby vznikl expertní tým a v jeho čele stál někdo jiný než ministr pro místní rozvoj,“ řekl Nahodil. Premiér argumentoval tím, že pod ministerstvo dopravy spadá Dopravní a energetický stavební úřad, kterého se aktuální problémy s digitalizací týkají. To však podle Nahodila neobstojí.
„Digitalizace se týká celého stavebního řízení, všech stavebních úřadů,“ uvedl Nahodil s tím, že zkrátka patří pod ministerstvo pro místní rozvoj. Fialovo rozhodnutí je podle něj úkrok stranou. „Kompetenčnímu zákonu odporuje, a ve výsledku je tedy nezákonné,“ dodal právník.
I on zdůraznil, že premiér samozřejmě může navrhnout odvolání ministra z funkce, a pokud prezident takového člena vlády odvolá, může prezident na návrh předsedy vlády pověřit vedením ministerstva někoho jiného. Není však podle něj možné převádět agendu ministerstva na zvláštní expertní týmy.
Místopředseda, nebo ministr?
Ústavní právník Jan Kysela však poukázal na to, že Ivan Bartoš není jen ministrem pro místní rozvoj, ale je zároveň místopředsedou vlády pro digitalizaci. „O místopředsedovi vlády pro digitalizaci v kompetenčním zákoně nic nenajdete, tudíž je to věc předsedy vlády nebo vlády,“ poznamenal Kysela.
Teoreticky tak podle něj premiér může vzít agendu, která spadá pod Bartoše jako místopředsedu vlády pro digitalizaci, a svěřit ji někomu jinému. Otázkou pro právníky by poté bylo, zda je digitalizace stavebního řízení spíše věcí Bartoše jako ministra pro místní rozvoj, nebo jako místopředsedy vlády pro digitalizaci.
„Pokud by to mělo být tak, že se pokoušíte nějakému ministerstvu vyloupnout jeho agendu a svěřit to jinému ministerstvu, tak to je samozřejmě problém. Ale nevím, jestli toto mají na mysli,“ uzavřel Kysela.