Článek
„Jelikož se nám i přes opakované pokusy nepodařilo najít shodu s vlastníky o výkupu menšinového podílu na pozemcích v trase stavby severovýchodního obchvatu Pardubic na silnici první třídy I/36, byli jsme nuceni využít ustanovení občanského zákoníku a jako většinový vlastník rozhodnout o umožnění realizace stavby,“ potvrdil na síti X Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Nedohodli jsme se na ceně
Díky tomuto rozhodnutí bude podle Mátla stavba dokončena v průběhu příštího roku.
„Zároveň nadále probíhá vyvlastňovací řízení menšinových podílů vlastníků na pozemcích pod hlavní trasou obchvatu,“ dodal Mátl.
Obrana hrozí vyvlastňováním, chce pozemky pod sklady munice
Severovýchodní obchvat má být 4,2 kilometru dlouhý. Spojí pardubické sídliště Cihelna s Dubinou. Jeho součástí je deset mostů, 12 protihlukových stěn a dvě mimoúrovňové křižovatky.
Práce na něm začaly v prosinci 2022. Stát bude 1,4 miliardy korun. Zprovoznění silnice se očekává ke konci roku 2025. Jedním z těchto mostů je i největší lanový most u nás, který byl dokončen v polovině července.
Právě tehdy uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, že se termín dokončení obchvatu může změnit kvůli nedořešeným vztahům se spolumajitelem pozemků nacházejících se právě u lanového mostu.
Podle jeho slov se silničáři snažili o smírnou cestu s majitelem Stanislavem Procházkou. Ten přitom nevlastní žádné velké celky, ale pouze menší spoluvlastnické podíly. Kvůli chybějícím pozemkům silničáři už před časem posunuli termín dokončení z jara 2025 na čtvrté čtvrtletí 2025.
Dražší než pozemky pod Pražským okruhem
„Některé pozemky jsou odříznuté. Nebudu se na ně schopný dostat. Jedině přes pozemky jiných vlastníků, což je vždy problém,“ argumentoval podle MF Dnes bývalý pardubický hokejista Stanislav Procházka a odmítl, že by byl spekulant. Na těchto pozemcích prý jeho rodina hospodařila dlouhodobě.
„Jednali jsme s ním opakovaně. Ale nedohodli jsme se na ceně. Dokonce před námi opakovaně deklaroval, že chce prodat, nechce brzdit stavbu, nicméně ten faktický moment, na kterém se zastavil, byla vždycky cena. Požadovaná výše pro nás byla neslučitelná s legislativním způsobem určování ceny, kterým prošli všichni ostatní a je podle zákona,“ uvedl pro Novinky Jan Rýdl.
Podle dřívějších vyjádření ŘSD požadoval Procházka vyšší sumu, než za kterou se vykupovaly pozemky pod Pražským okruhem.
Vyvlastňovací řízení běží, ale dohoda je stále možná
„Je minoritním vlastníkem. Majoritním pozemků je Ředitelství silnic a dálnic, proto jsme ho právní cestou uvědomili o našem rozhodnutí a o tom, že vstupujeme na pozemek se stavbou,“ pokračoval mluvčí Rýdl.
Obdobných momentů, kdy ŘSD hledalo řešení výkupu sporných pozemků, bylo podle něj hodně, ale takto razantní postup kupředu byl zřejmě použit poprvé.
„Stále ale postupujeme přesně podle zákona,“ ujistil Rýdl s tím, že i když běží vyvlastňovací řízení, které nařídí odkup pozemku bez souhlasu majitele na základě ocenění znalce, pořád ještě je dohoda s menšinovým majitelem možná.