Hlavní obsah

Takto razantně poprvé. Bývalý extraligový hokejista nechce prodat pozemky, silničáři i tak začali stavět

Pardubice

Na stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic zbývá dostavět posledních tři sta metrů. Dokončení ale blokuje pozemek, který se Ředitelství silnic a dálnic dosud nepodařilo celý vykoupit. Jeho menšinovým vlastníkem je bývalý extraligový hokejista Stanislav Procházka. Přesto v pátek najely na staveniště těžké stroje a stavba pokračuje.

Stavbaři začali pracovat na posledním úseku severovýchodního obchvatu PardubicVideo: Ředitelství silnic a dálnic

Článek

„Jelikož se nám i přes opakované pokusy nepodařilo najít shodu s vlastníky o výkupu menšinového podílu na pozemcích v trase stavby severovýchodního obchvatu Pardubic na silnici první třídy I/36, byli jsme nuceni využít ustanovení občanského zákoníku a jako většinový vlastník rozhodnout o umožnění realizace stavby,“ potvrdil na síti X Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Nedohodli jsme se na ceně
Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

Díky tomuto rozhodnutí bude podle Mátla stavba dokončena v průběhu příštího roku.

„Zároveň nadále probíhá vyvlastňovací řízení menšinových podílů vlastníků na pozemcích pod hlavní trasou obchvatu,“ dodal Mátl.

Obrana hrozí vyvlastňováním, chce pozemky pod sklady munice

Domácí

Severovýchodní obchvat má být 4,2 kilometru dlouhý. Spojí pardubické sídliště Cihelna s Dubinou. Jeho součástí je deset mostů, 12 protihlukových stěn a dvě mimoúrovňové křižovatky.

Práce na něm začaly v prosinci 2022. Stát bude 1,4 miliardy korun. Zprovoznění silnice se očekává ke konci roku 2025. Jedním z těchto mostů je i největší lanový most u nás, který byl dokončen v polovině července.

Právě tehdy uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, že se termín dokončení obchvatu může změnit kvůli nedořešeným vztahům se spolumajitelem pozemků nacházejících se právě u lanového mostu.

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Vysouvání lanového mostu přes Labe na budoucím severovýchodním obchvatu města, 5. dubna 2024, Pardubice

Podle jeho slov se silničáři snažili o smírnou cestu s majitelem Stanislavem Procházkou. Ten přitom nevlastní žádné velké celky, ale pouze menší spoluvlastnické podíly. Kvůli chybějícím pozemkům silničáři už před časem posunuli termín dokončení z jara 2025 na čtvrté čtvrtletí 2025.

Dražší než pozemky pod Pražským okruhem

„Některé pozemky jsou odříznuté. Nebudu se na ně schopný dostat. Jedině přes pozemky jiných vlastníků, což je vždy problém,“ argumentoval podle MF Dnes bývalý pardubický hokejista Stanislav Procházka a odmítl, že by byl spekulant. Na těchto pozemcích prý jeho rodina hospodařila dlouhodobě.

Foto: ČTK / Petrášek Radek, Profimedia.cz

Stanislav Procházka na snímku z roku 2008

„Jednali jsme s ním opakovaně. Ale nedohodli jsme se na ceně. Dokonce před námi opakovaně deklaroval, že chce prodat, nechce brzdit stavbu, nicméně ten faktický moment, na kterém se zastavil, byla vždycky cena. Požadovaná výše pro nás byla neslučitelná s legislativním způsobem určování ceny, kterým prošli všichni ostatní a je podle zákona,“ uvedl pro Novinky Jan Rýdl.

Podle dřívějších vyjádření ŘSD požadoval Procházka vyšší sumu, než za kterou se vykupovaly pozemky pod Pražským okruhem.

Vyvlastňovací řízení běží, ale dohoda je stále možná

„Je minoritním vlastníkem. Majoritním pozemků je Ředitelství silnic a dálnic, proto jsme ho právní cestou uvědomili o našem rozhodnutí a o tom, že vstupujeme na pozemek se stavbou,“ pokračoval mluvčí Rýdl.

Obdobných momentů, kdy ŘSD hledalo řešení výkupu sporných pozemků, bylo podle něj hodně, ale takto razantní postup kupředu byl zřejmě použit poprvé.

„Stále ale postupujeme přesně podle zákona,“ ujistil Rýdl s tím, že i když běží vyvlastňovací řízení, které nařídí odkup pozemku bez souhlasu majitele na základě ocenění znalce, pořád ještě je dohoda s menšinovým majitelem možná.

Povodeň o tři metry vymlela dno Labe na stavbě největšího zavěšeného mostu v Česku

Ekonomika

Výběr článků

Načítám