Hlavní obsah

„Tak jsem se toho dožil.“ Začala stavba dálnice D11 k polským hranicím

Královec
Aktualizováno

Po deseti měsících odkladů způsobených spory o vítěze výběrového řízení na realizaci se v pátek začal stavět úsek dálnice D11 z Trutnova na polskou hranici, kde má navázat na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím loni v září a v celé trase až k Baltskému moři letos v létě. Hotovo bude nejpozději začátkem roku 2028, ale hraniční část v délce tří kilometrů už o dva roky dříve.

Začala stavba úseku D11 od Trutnova k polským hranicímVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky, a konečně můžeme kopnout do země. Stavba dálnice D11 v úseku Trutnov – státní hranice s Polskem je historicky největší dálniční zakázka vybíraná ve veřejné soutěži v historii ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic),“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Za zahájení stavby se čekalo dlouhé měsíce, neboť polská firma Budimex, která původně zvítězila v tendru na dodavatele a poté byla ze soutěže vyloučena, se proti tomuto rozhodnutí odvolala. Minulý týden ale antimonopolní úřad potvrdil její vyloučení a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Začala stavba D11 u Královce na Trutnovsku

Po nabytí právní moci rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže tak v úterý uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic novou smlouvu se zhotovitelem, tedy se sdružením MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt za cenu 11,7 miliardy korun bez DPH.

Smlouva podepsána. Stavba dálnice mířící do Polska může začít

Ekonomika

„Tak jsem se toho zaplať Pánbůh dožil. Před 30 lety jsme se tu potkali s některými bývalými starosty a říkali jsme si, že by ta dálnice byla potřeba,“ řekl během slavnostního zahájení stavby poslanec a bývalý starosta Trutnova Ivan Adamec (ODS).

„Když srovnám D35, která se také v Královéhradeckém kraji buduje, tak D35 je dopravní obslužnost. Ale D11 je pro nás rozvojová komunikace. Když tu budeme mít tu silnici, dostanou se sem další podnikatelské možnosti, další průmysl,“ dodal Adamec.

Dvacet osm mostů

„Nový úsek dálnice D11 bude zahrnovat dvacet jeden kilometr nové dálnice, dvacet osm mostů, dva tunely, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn. Zprovoznění celého úseku by se řidiči měli dočkat za tři a půl roku,“ slíbil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Začala stavba D11 u Královce

Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. Přes údolí povede třináct mostů, každý dlouhý víc než sto metrů. Nejdelší 670 metrů dlouhý a sedmipólový most povede přes údolí říčky Ličná.

„Chybět nebudou ani dvě odpočívky, Královec a Bernartice,“ doplnil Mátl.

Od Jaroměře k Trutnovu už příští rok

V současnosti čeká D11 na dostavbu zbývajících cca 41 km na polské hranice. Dálnice D11 je nyní ukončena na mimoúrovňové křižovatce Jaroměř-sever. Realizace poslední části dálnice v úseku D11 Jaroměř–Trutnov v délce 19,6 km má začít v příštím roce. Celá dálnice D11 má být hotová na konci roku 2028.

Poláci mají dálnici k Baltu kompletní. Čekáme na české bratry, smějí se nám kvůli D11

Evropa

Výběr článků

Načítám