Hlavní obsah

Systém eCall měl zachraňovat životy už letos, váhání v EU ho zpozdí o tři roky

Právo, Josef Koukal

Má to být projekt, který v Evropě ročně zachrání dva a půl tisíce lidských životů, z toho padesát v Česku. Jeho realizace se ale stále odkládá. Systém automatického tísňového volání eCall, který v případě havárie sám přivolá na místo pomoc, měl fungovat už letos, bude to však nejdříve za tři roky, a to ještě s otazníkem.

Článek

Když v prosinci 2007 představovali odborníci z resortů vnitra a dopravy výsledky pilotního projektu, všichni se tvářili, že jeho ostré spuštění je na spadnutí. Původní plány počítaly s tím, že automatický hlásič nehody bude povinnou součástí výbavy vozidla už v roce 2009. A jak to vypadá dnes?

"To neumím říct. V tento okamžik to neumí říct ani Evropská komise,“ krčí rameny ředitel odboru operačního řízení Hasičského záchranného sboru ČR Luděk Prudil.

Nejde jen o technické problémy, které souvisejí v podstatě s tím, co všechno by měl signál z vozidla přenášet. "Kdybychom zvolili jen základní emergency řešení, řada věcí by byla dávno stanovena,“ podotkl.

Větší překážku představuje dosud nedokončené jednání mezi jednotlivými členskými státy EU na téma, zda vůbec chtějí k systému přistoupit. Zatímco Česko má podle realizátorů na projektu "enormní zájem“, řada států zatím nepodepsala ani memorandum, které musí předcházet tvorbě evropské směrnice upravující pravidla fungování eCallu.

Automat nahlásí vše potřebné

Princip eCall je jednoduchý. V palubní desce auta bude zakomponována SIM karta napojená na satelitní systém, schopná v případě havárie vyslat zprávu na tísňovou linku 112.

Kromě datového signálu, který auto lokalizuje, zařízení zároveň spustí telefonický hovor s operátorem call centra provozovaného hasiči. Budou-li pasažéři ve voze při vědomí, mohou okamžitě hlásit podrobnosti o své situaci.

Už i z pouhé datové zprávy získá operátor všechny zásadní informace. "Je tam VIN kód vozidla, souřadnice místa nehody, čas a informace o směru pohybu vozidla před nehodou, protože na mimoúrovňových nadjezdech by záchranka mohla přijet ze špatné strany a pak by musela místo složitě objíždět,“ vyjmenoval Prudil.

"Nově je informace doplněna i o počet osob ve vozidle a o typ paliva, na které auto jezdí,“ dodal.

Výrobci aut i jejich zákazníci musí počítat s tím, že po zavedení palubního systému eCall do povinné výbavy vozidla se cena aut zvýší zhruba o 150 eur, tedy asi o čtyři tisíce korun.

Majitele starších aut by protagonisté projektu rádi motivovali k dokoupení přístroje třeba úlevami na daních nebo levnějším pojištěním vozidla.

Související témata:

Výběr článků

Načítám