Článek
Letoun Tu-154 se podařilo opravit díky náhradním dílům, které technici s sebou vozí. Jediné co chybělo byla speciální kapalina, kterou do Mauretánie přivezl challenger. Ten hodinu před půlnocí odstartoval k návrtau do ČR.
"Nemůže být použita jakákoliv kapalina, ale předepsaná výrobcem a s certifikátem pro tento typ letounu," řekl na dotaz Práva Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany. Ta v Mauretánii nebyla.
Svoboda měl v době, kdy nuceně pobýval v Mauretánii, být podle původního cestovního plánu ve městě Recife v Brazílii a chystat se na odlet do Kolumbie, kde jej čeká prezident Álvaro Uribe. Šlo také o zásadní část návštěvy pro českou podnikatelskou delegaci, která měla dojednávat potenciální zbrojní zakázky a společný podnik na těžbu uhlí, na něž je Kolumbie bohatá, uvedl rozhlas.
Nucenou zastávku využil Svoboda podle zpravodaje ČRo alespoň k setkání s mauritánským ministrem zahraničí Muhamedem Validem Belelem.
Problémy vládní letky
České politiky při jejich cestách do zahraničí v poslední době provázejí problémy s letouny opakovaně. Na začátku června uvízl ministr Svoboda v černohorské Podgorici kvůli poruše stroje An-26 z české takzvané vládní letky.
V dubnu musel hodinu po startu neplánově přistát v Mnichově armádní challenger s prezidentem Václavem Klausem, který letěl do Říma na pohřeb papeže.
Dvakrát měl letos potíže s letadly také ministr obrany Karel Kühnl. V březnu se muselo kvůli technické závadě vrátit letadlo Tu-154, v němž cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a Kühnl pokračoval asi po dvou a půl hodinách v cestě. V polovině června strávil Kühnl neplánovaně noc v afghánském Fajzábádu poté, co tureckému letadlu typu Herkules prasklo při přistávacím manévru na dráze z ocelových plátů kolo.