Hlavní obsah

Švédové vyšetřují úplatky při prodeji gripenů do ČR

LONDÝN

Švédská firma Saab a britská BAe jsou vyšetřovány kvůli podezření z korupce při neuskutečněném prodeji bojových letadel JAS-39 Gripen do ČR. V úterý to oznámil britský deník Financial Times. Švédská televize SvT uvedla, že ČR a Švédsko od roku 2001 do roku 2006 spolupracovaly při vyšetřování údajné korupci při neuskutečněném prodeji gripenů. Podle televize nabízely firmy českým ministrům úplatky.

Článek

Autor večerní reportáže, která se kauze věnovala, Joachim Dyfvermark v rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že podle jeho zdroje měla firma kontaktovat tehdejšího ministra financí Iva Svobodu.

Když z vlády odešel, měl předat své kontakty jinému ministru, jeho jméno ale Dyfvermark neřekl. Podle reportáže byli využiti lobbyisté, konzultanti a agenti.

Švédská televize využila svědectví anonymního zdroje, který prý byl v minulosti do transakcí přímo zasvěcen. Jeho důveryhonost si ověřovala. Klíčovou osobou uplácení v České republice měl podle tohoto muže být šéf české kampaně stíhaček gripen, Angličan Steve Mead.

Úplatky měly dosáhnout výše nejméně 540 miliónů švédských korun ( asi 1,5 miliardy korun). Sumu měl dostat například Rakušan Alfons Mensdorff Pouilly , který měl pracovat pro společnost BAe. Právě ta měla zařizovat prosazení projektu, zatímco Saab měl na starosti letadla. Zprostředkovatelem měl například být i bývalý kanadský ministr Otto Jelinek a šéf českého Omnipolu Richard Háva. Ten ale nařčení v ČT odmítl.

To, že nabídku k uplácení dostali, řekli už tehdejší šéf ODA Michal Žantovský a nynější předseda Senátu Přemysl Sobotka.

Čeští policisté dostali od švédské strany žádost o spolupráci na konci loňského roku.

Gripeny za 60 miliard

Gripeny konsorcium Saab a BAe nabízelo Česku v roce 2001, stát by za 24 letadel zaplatil přes 60 miliard korun. Kontrakt se dojednával od roku 1997. Vláda Vladimíra Špidly tendr na konci roku 2002 zrušila, protože návrh odmítl Parlament jako příliš nevýhodný. ČR se gripeny později pronajala. Podle reportáže švédské televize byl ale Mensdorff zapleten i do jednání o pronájmu.

O korupci se mluvilo už v roce 2001. Že Saab uplácel naznačovali další účastníci tendru, jehož se účastnily americké firmy Lockheed Martin a Boeing. Evropská EADS a francouzský Dassault Aviation ze soutěže odstoupily.

V listopadu 2002 se česká policie na podnět tehdejšího senátora Michaela Žantovského (ODA) začala zabývat podezřením z úplatkářství. V lednu následujícího roku případ odložila.Podle policie sice zamýšlený nákup stíhaček korupce zřejmě provázela; její aktéři ale odhaleni nebyli.

Korupci v tendru tehdy šetřila i česká policie. Potvrdila to v roce 2003, kdy informaci zveřejnil britský deník The Guardian. List tehdy uvedl, že britské firmy měly českým ministrům nabízet úplatky, aby hlasovali pro prodej.

Případ byl otevřen kvůli korupčnímu skandálu BAe

Případ byl znovu otevřen letos poté, co je kvůli podezření z korupce vyšetřována bristká firma BAe System, který vlastním dvacet procent Saabu.

Švédský vrchní prokurátor Christer van der Kwast řekl Financial Times, že zahájil předběžné šetření o roli Saabu v českém obchodu a brzy se rozhodne, zda zahájit plné vyšetřování. "Hlavní záležitost se týká BAe Systems, ale vzhledem k tomu, že Saab je s BAe spojen, je otázka, pokud byly nějaké úplatky zaplaceny, zda na tom má Saab nějaký podíl," řekl a potvrdil, že spolupracuje s dalšími vyšetřovateli v zahraničí, i když odmítl říci kde.

Britský úřad pro vyšetřování korupce na začátku února uvedl, že se zabývá podezřením na úplatkářství při prodeji zbraňových systémů z produkce BAe. Firma údajně uplácela v Jihoafrické republice, Tanzanii, Rumunsku, Chile, Kataru, České republice v Bosně, Nigérii, Zambii, Kostarice a Egyptě. [celá zpráva]

Dodávka JAS-39 Gripen do ČR

  • březen 1997 - vláda Václava Klause (ODS) rozhodla o modernizaci letectva a nahrazení dosluhujících strojů MiG-21

Uchazeči o dodávku: McDonnell-Douglas/Boeing (USA, F/A-18) a Lockheed Martin (USA, F-16), Dassault Aviation (Francie , Mirage 2000-5), konsorcium EADS (EU, Eurofighter Typhoon) a BAa Systems/Saab (Velká Británie/ Švédsko JAS-39 Gripen)

  • leden 2001 - ministr obrany Vladimír Vetchý vyhlásil výběrové řízení na nové nadzvukové letouny pro české vojenské letectvo v lednu 2001
  • květen 2001 - z tendru odstoupili Američané kvůli netransparentnosti Následně se stáhly i Dassault a EADS a v soutěži tak zůstalo jen konsorcium BAE Systems/Saab s gripeny
  • říjen 2001 - vláda Miloše Zemana (ČSSD) konstatovala, že BAa Systems/Saab splnili zadání
  • duben 2002 - vláda Miloše Zemana schválila nákup 24 stíhaček JAS-39 Gripen za více než 60 miliard korun. Zákon o financování nákupu ale odmítl Senát, jehož veto poslanci nepřehlasovali
  • léto 2002 - vláda  Vladimíra Špidly (ČSSD) po povodních odstoupila od nákupu gripenů
  • červenec 2003 - Špidlova vláda se rozhodla pro pronájem stíhacích letounů. Starší stroje F-16 nabídly Belgie, Nizozemí a USA, Kanada přišla s letouny F/A-18. Švédsko nabídlo za stejnou cenu 14 nových gripenů.
  • červen 2004 - vláda se rozhodla pro pronájem 14 gripenů na deset let za dvacet miliard korun, armáda podepsala smlouvu 
  • duben 2005 - do ČR přiletěly první gripeny
  • červenec 2005 - gripeny zařazeny do letectva AČR

Saab i BAe korupci popírají.  

Související články

Výběr článků

Načítám