Článek
„Kvůli covidu nejezdila spousta vlaků, ale nyní se jejich počet zvýšil a lidé chybí pořád,“ potvrdil Jaroslav Vondrovic, prezident Federace strojvůdců ČR. Důvodem je mimo jiné nepravidelná pracovní doba, pokud jde například o nástupy na směnu, ale i to, že jsou na profesi kladeny náročné požadavky z pohledu zdraví.
Pro současné strojvůdce je to výhodné v tom, že se o ně dopravci přetahují. „Problémem ale je, že když lidi nemají, tak si je půjčují od konkurence,“ uvedl Vondrovic. Jediným limitem pro strojvůdce pak je, že jízdy pro konkurenci musí mít schválení od hlavního zaměstnavatele.
Monitoring licence
„Nedal bych ruku do ohně, že ho všichni mají. U jednoho dopravce snadno dodržíte zákonem dané podmínky pro odpočinek nebo maximální délky směn. Ale když jezdíte u dvou nebo tří dopravců, tak je ten problém velký a může dojít k přetěžování lidí,“ dodal Vondrovic.
Je to důsledek stavu českých železnic, hodnotí tragickou srážku vlaků Němci
To, že k podobným případům dochází, zmiňuje i ministerstvo dopravy v návrhu novely zákona o drahách. Právě ta má zabezpečit, aby nedocházelo k přetěžování vlakvedoucích v okamžiku, kdy si případně vezmou druhý či třetí úvazek. Návrh ale v současnosti čeká na třetí čtení ve Sněmovně a je otázka, jestli se vůbec stihne do konce volebního období projednat a nespadne pod stůl.
Novela kromě jiného zakotvuje monitoring jízd přes licence strojvedoucího.
„Podstata spočívá v povinnosti dopravce zajistit, aby provozovateli dráhy bylo předáno číslo licence strojvedoucího, a to neprodleně po zahájení nebo ukončení řízení vozidla daným strojvedoucím,“ konstatoval František Jemelka z ministerstva dopravy.
Vlastní výchova
Drážní úřad by tím po povinném nahlášení od provozovatele dráhy získal možnost kontroly, jak často jednotliví strojvůdci jezdí a zda mají dostatek odpočinku.
„Umožní to efektivnější výkon kontroly dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla, neboť bude jednoznačně sehnatelné, který konkrétní strojvedoucí řídí konkrétní vlak a zda například nedochází k překračování dob povinného odpočinku,“ potvrdil Jemelka.
Kolik je tam zraněných? Hýbe se! Hasiči zveřejnili první okamžiky po tragické srážce vlaků
Jak už Právo napsalo, ministerstvo práce po průtazích připravilo pro jednání vlády také novelu nařízení o pracovní době zaměstnanců v dopravě, jež má mj. prodloužit délku minimálního odpočinku mezi směnami strojvedoucích na alespoň sedm hodin z nynějších šesti. Není jasné, kdy kabinet návrh projedná.
A jak jsou na tom s počty strojvůdců velcí čeští dopravci? „V současnosti máme přibližně 3500 strojvedoucích,“ řekl Petr Šťáhlavský z Českých drah. Tento počet je podle něj dlouhodobě stabilní a kryje provozní potřebu podniku, který navíc nyní má v přípravě stovku nových uchazečů o profesi.
RegioJet aktuálně zaměstnává kolem 180 až 190 strojvedoucích, za poslední dva roky rozšířil jejich počet o zhruba sedmdesát. „Každý rok si vychováváme vlastními silami 10 až 15 nových strojvedoucích, aktuálně běží další přípravný kurz,“ dodal mluvčí Aleš Ondrůj.
Arriva zaměstnává okolo 200 strojvedoucích. „Jejich počet se za předchozí dva roky zásadně zvýšil kvůli rozšíření našeho působení,“ řekl za Arrivu Jan Holub.