Článek
„Na dokončení šetření máme podle zákona šest měsíců. Je třeba přesně stanovit škody, počkat na lékařské zprávy. To však už bude jen papírování. Zatím neoficiálním závěrem, který se ale už nezmění, je vina polského řidiče, který na přejezdu neměl v té době co dělat,“ řekl v pondělí Právu náměstek generálního inspektora Jan Kučera.
Nesmyslné jsou podle inspekce spekulace, že by strojvedoucí po spatření kamiónu na přejezdu nebrzdil. „Pravdou naopak je, že dělal, co mohl. V průběhu deseti sekund, které zbývaly ke srážce, dokázal pendolino zbrzdit ze 160 na 142 kilometrů v hodině a pak následoval náraz. Víc zbrzdit to prostě nešlo,“ zdůraznil Kučera.
Jak náměstek generálního inspektora konstatoval, závory byly v činnosti, strojvedoucí postupoval správně a kamión neměl na přejezd poté, kdy už blikala červená, v žádném případě vjet.
Padesátiletý polský řidič kamiónu je nyní ve vazbě a za obecné ohrožení z nedbalosti mu hrozí tři až deset let vězení.
V nemocnici ještě čtyři zranění
Při srážce pendolina s kamiónem zemřeli tři lidé. Sedmnáct zraněných bylo hospitalizováno v novojíčínské a ostravské fakultní nemocnici (FNO).
„Od nás byla nyní propuštěna poslední pacientka,“ sdělila v pondělí mluvčí nemocnice v Novém Jičíně Radka Miloševská.
Poslední čtyři pacienti z tragické nehody tak už zbývají jen ve FNO. „Všichni čtyři jsou mimo ohrožení života a jejich zdravotní stav se zlepšuje,“ řekl ČTK mluvčí FNO Tomáš Oborný.
Jak mluvčí upřesnil, tři pacienti s vážnými zraněními zůstávají na jednotce JIP. Jedna žena je nadále v umělém spánku, z něhož ji budou lékaři postupně probouzet. „U těchto pacientů zatím nelze očekávat, že by v krátké době byli přeloženi na standardní oddělení,“ konstatoval Oborný.