Článek
Například na dálnici D1 a v okolí Brna se objevil billboard zesměšňující místopředsedu ČSSD a jihomoravského hejtmana Michala Haška. Na některých billboardech je jen černá silueta hlavy s otazníkem a s textem „kecal – slibuje a neplní, lenoch – v parlamentu chyběl při 77 % hlasování, nevěrník – milenku si platil z veřejných peněz“, na jiných je i jeho portrét.
Podle MF Dnes většina reklamních ploch s kritikou Haška patří firmě A. C. E. Media a billboardy si u ní zaplatil zahraniční klient.
Zesměšnění neušel ani předseda ČSSD Bohuslav Sobotka, který se na Ostravsku objevil na neoznačeném billboardu připomínajícím oficiální vizuál ČSSD, s naaranžovanou havířskou helmou a textem: „Vím, jak na to! Od mládí makám v parlamentu.“
Jiný billboard zase útočí na předsedu ANO Andreje Babiše, který se na jeho ploše objímá s magnátem Zdeňkem Bakalou. Fotografii doprovází text „Poctivou prací k miliardám. ANO?“
Antikampaně byly i v minulosti
Neoznačené billboardy zesměšňující politiky byly v uplynulých volebních kampaních běžnou věcí. Zde se ale objevily spekulace, zda se v případě Sobotky a Haška nejedná o jejich předvolební vnitrostranický boj. Oba lídři ČSSD jsou společně na jihomoravské kandidátce. Vedení ČSSD zakázalo osobní kampaň, ale preferenční hlasy by mohly rozhodnout, kdo z nich bude v případě vítězství ČSSD sestavovat vládu: prezident Miloš Zeman dal několikrát najevo, že o tom, koho pověří funkcí premiéra, může rozhodnout právě kroužkování.
Sobotka se od takových spekulací distancoval. „ČSSD nevede žádnou negativní kampaň. Podobné anonymní útoky pokládám za projev malosti a nedostatku odvahy našich politických konkurentů,“ napsal Právu v SMS.
Hašek chce soud
Soupeře z jiných stran za antikampaní vidí i Hašek, který chce podniknout právní kroky. „Je zřejmé, že se tu někteří lidé bojí výsledku voleb a vlády ČSSD, která nebude sloužit jen několika politickým podnikatelům napojeným na státní rozpočet. Považuji to za dobrou známku a povzbuzení. Věřím, že voliči mají vlastní rozum a podobným nákladným dehonestacím nesednou na lep,“ napsal Hašek Právu.
Billboardy se Sobotkou byly vylepeny na plochách patřících frýdecko-místecké společnosti Melvin CZ. Její představitel médiím řekl, že zadavatele negativní kampaně nezná. „Byla to objednávka od jiné reklamní agentury,“ řekl s tím, že si nepřeje být jmenován.
Podle jiných spekulací si billboard dehonestující Sobotku mohla objednat strana SPOZ, což její mluvčí Vladimír Kruliš popřel. „Nic takového se nestalo, takové věci neděláme,“ řekl Právu.
Na zákon zakazující neoznačenou kampaň nedošlo
Právě SPOZ vyrukovala otevřeně s antikampaní už na začátku: zemanovci se už několik týdnů na plakátech a v inzerátech chlubí, že „zastavili Kalouska“. Podle Kruliše se pro takový slogan rozhodli proto, že SPOZ vystupuje jako Kalouskův důrazný názorový oponent.
„Od prezidentské kampaně jsme neustále poukazovali na politiku M. Kalouska, při jeho atacích na prezidenta republiky jsme důsledně hájili zájmy ČR a program pana prezidenta. Při jeho snaze o návrat ,Nečasovy vlády bez Nečase‘ jsme jako jediní od samého začátku podporovali vznik Rusnokovy vlády,“ řekl Právu Kruliš.
Minulá vláda Petra Nečase chtěla prosadit zákon, který by neoznačenou předvolební reklamu zakazoval pod sankcí až 400 tisíc korun. Sněmovna však už nestačila normu projednat, neboť po pádu vlády schválila své rozpuštění.