Článek
Značky byly rozmístěny v obou směrech na úsecích D1 mezi exity Humpolec a Jihlava-Pávov (90. až 112. km) a Velké Meziříčí-východ a Kývalka (146. až 182. km). Zákaz předjíždění pro kamiony platí od šesté hodiny ráno do desáté hodiny večer. Další úseky by měly být vyznačeny po Novém roce, jakmile proces projde správním řízením resortního ministerstva.
„Zejména úsek přes Větrný Jeníkov jsme chtěli stihnout do zimy,“ připomněl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR Jan Rýdl zdejší kritická místa.
Vítá to i zdejší policie, jak potvrdila její mluvčí Dana Čírtková. Jak dodala, optimální by bylo co nejdřívější rozšíření značek také v navazujícím úseku mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím, jehož součástí je i zrádná oblast u Řehořova.
Na D1 začne platit velký zákaz předjíždění kamionů
„Dopravní značení jsme instalovali i proto, abychom důrazně připomněli řidičům kamionů povinnost, která jim vyplývá už ze zákona. Ten jasně říká, že řidič přejíždějící z jednoho pruhu do druhého nesmí další řidiče nejen ohrozit, ale ani omezit,“ zdůraznil mluvčí ŘSD.
Novinka, jak naznačil, neodsoudí řidiče nákladní dopravy k bezvýchodnému, nekonečnému následování nejpomalejšího vozidla v koloně. „V trase D1 mezi Prahou a Brnem je bezmála pětina úseků se stoupacími pruhy, v nichž zákaz předjíždění neplatí,“ doplnil.
V další etapě by se značky se zákazem předjíždění pro kamiony měly objevit v již zmíněném úseku mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím (112. až 141. km) a od Mirošovic do Humpolce (21. až 90. km).
Opakované zimní kolapsy
Nové opatření, na němž participovala policie i údržba dálnice, si vyžádaly zejména opakované zimní kolapsy. Když se v kopcovitém terénu zastavil kamion, kterému se nedařilo vyjet, a následující kolos při jeho předjíždění skončil stejně, byl to klasický začátek mnohahodinového přerušení provozu. „Na ploše dálnice, nedostupné pro techniku, stojí i čtyři kamiony vedle sebe. Naši chlapi se mezi nimi proplétají pěšky s lopatami ve zmrzlých rukách a řidiči z vyhřátých kabin čekají, až to za ně vyřešíme,“ popsal Rýdl.
Jak ale připomněl, zákaz předjíždění kamionů nepřináší řešení jen pro zimní měsíce. „Problém je hlavně čas vzájemného předjíždění kolosů, které trvá několik minut, během kterých není možné využít kapacitu dálnice. A my chceme na zmodernizované dálnici umožnit co nejplynulejší provoz,“ popsal Rýdl.