Článek
Soukromý pilot, jednatel společnosti Heli4U a nově také zastupitel Orlové za SPD s podporou Trikolory Jiří Vlk z Karvinska po vypuknutí červencového požáru v Hřensku se svým jednomotorovým vrtulníkem Bell 206 a bambi vakem o objemu 407 litrů během osmi letů shazoval vodu do plamenů. Přiletěl na pozvání hasičů, s nimiž má smlouvu, a dělal to zdarma.
U dohledového Úřadu pro civilní letectví, který má dohlížet na dodržování předpisů, si však kvůli absenci potřebných povolení k hašení požáru, přistávání či nabírání vody z vodních toků vysloužil pokutu. Nejde však jen o tyto podmínky. Vlk prý nedisponuje ani licencí komerčního pilota, kterou potřebuje, aby mohl vůbec létat a zasahovat pro kohokoliv jiného mimo svou osobní potřebu a na svém majetku.
„Pokud chtěl pilot vrtulníku působit ve funkci velitele letadla při letech za účelem hašení požárů, musel být držitelem průkazu způsobilosti obchodního pilota (CPL) a oprávnění pro letecké hašení FFF(H). Společnost Heli4U nesplňuje výše uvedené zákonné požadavky pro činnost hašení a daný konkrétní pilot, který inkriminovanou činnost prováděl, není držitelem požadovaného průkazu způsobilosti,“ sdělil Novinkám mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.
Vlk s pokutou nesouhlasí a hodlá se hájit, považuje to za konkurenční boj. Jedním z argumentů podle jeho slov je uzavřená smlouva mezi společností Heli4U a moravskoslezskými hasiči, kdy už v minulosti jednou v Ostravě pomáhal letecky hasit a u úřadu mu to prošlo.
„S hasiči trénujeme, máme na to všechny potřebné předpisy, abychom s nimi v tomto rozsahu mohli trénovat, a v podstatě už jsme byli nasazeni do požáru, hasili jsme v Ostravě. Přestože se to konkurenci nelíbilo, tak úřad vydal stanovisko, že jsme nic neporušili. Na základě toho stanoviska jsme byli hasit i v Hřensku,“ uvedl Vlk.
Zde je pro úplnost nutné říci, že vedoucím právního oddělení ÚCL je Vlkův syn Adam. Ten zároveň až do 14. září letošního roku byl podle obchodního rejstříku vlastníkem společnosti Heli4U, která vrtulník, s nímž Vlk byl v Hřensku hasit, provozuje. Nyní společnost vlastní Vlkova partnerka.
V hledáčku úřadu není poprvé
Na svých sociálních sítích Vlk opakovaně upozorňuje na „nevděk“, kdy se vydal zdarma hasit požár a obdržel za to pokutu. Lidé mu vyjadřují podporu a kritizují ÚCL, například v úterý Vlk obdržel od majitele pivovaru Bernard ocenění v podobě zlatého srdce za férový a nezištný počin.
Jak však nyní zjistily Novinky, nic není tak černobílé, jak se může zdát. Dle zjištění redakce se na ÚCL Vlkovo možné nedodržování zákonných předpisů řešilo v minulosti už několikrát. V jednom případě už dostal napomenutí.
Spálené České Švýcarsko se po dvou měsících otevřelo turistům
Mluvčí Hezký se nechtěl k těmto dotazům s ohledem na probíhající správní řízení a práva pilota vyjadřovat. Sám Vlk však Novinkám nějaké prohřešky nepřímo přiznal.
„Mám nalítáno skoro dva tisíce hodin a lítám za různých podmínek po celé republice. Některé věci se úplně pokaždé nepovedou, no… Jezdíte autem, už jste dostal pokutu? Když budete jezdit jednou týdně, tak asi pokutu nedostanete, když budete jezdit třikrát týdně, tak pravděpodobnost, že vás chytnou, je podstatně větší, ne?“ nastínil Vlk.
Média vše vztáhla k jeho počínání v Hřensku, avšak problém se zdá rozsáhlejší s ohledem na několikerá řízení na ÚCL kvůli možné absenci různých oprávnění, ať už u firmy, či samotného pilota Vlka, který bez licence komerčního pilota nemůže fakticky létat pro nikoho jiného než sebe či převážet ve vrtulníku cizí lidi, a to bez ohledu na to, jestli zdarma, nebo ne.
Zdarma, nebo ne, bez oprávnění nic
Z tohoto pohledu se může jevit kontroverzně také samotná smlouva s moravskoslezskými hasiči. V ní se společnost Heli4U zavázala cvičit s hasiči, převážet osoby i materiál z místa i na místo požáru či třeba letecky hasit. Poslední jmenovanou činnost dělá firma bezúplatně, u dalších tak činí po dobu deseti hodin na každém ze dvou využívaných vrtulníků. Nad tento časový rámec si firma fakturuje částku za letovou hodinu, náklady na palivo i personál.
Zdarma, nebo ne, ani tímto způsobem to podle Hezkého z ÚCL firma dělat nemůže. „Heli4U nemá letecké práce. To je základní problém, ať to pro ně letí kdokoliv, s komerční licencí, nebo ne, tak je to jedno, protože tohle ta firma nemá,“ sdělil mluvčí na redakcí předložené Vlkovo tvrzení, že firma má oprávnění a on není jediným pilotem společnosti, takže pro hasiče může létat některý z „desíti“ dalších pilotů.
Novinky se dotázaly také hasičů, zda vůbec a jak kontrolují, že smluvní firma, v tomto případě Heli4U, splňuje podmínky a může vykonávat činnosti, které jsou ve smlouvě vyjmenovány. Hasiči to nekontrolují.
Policie překvalifikovala vyšetřování požáru v Českém Švýcarsku. Někdo ho zapálil
„Způsobilost k provádění činností je věcí provozovatele vrtulníku. Z tohoto pohledu je nutné rozlišovat oprávnění k provozu letadla, oprávnění pilota k činnostem a provádění těchto činností na komerční bázi nebo za účelem výcviku. Posuzování oprávněnosti činnosti není věcí HZS ČR ale Úřadu pro civilní letectví,“ reagoval mluvčí hasičů Tomáš Pořízek.