Hlavní obsah

Štefka odmítá, že pilot zemřel zbytečně

Novinky, Pavel Blažek
HRADEC KRÁLOVÉ

Náčelník generálního štábu Pavel Štefka v pátek odmítl zprávy, podle nichž manévr bitevního letounu L-159 Alka, který se v pondělí zřítil ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku, nemusel skončit smrtí pilota Petra Vašíčka.

Foto: Pavel Jaňurek

Ilustrační fotografie

Článek

Za nezodpovědná označil vyjádření zkušebních pilotů z Aera Vodochody, kteří přirovnali pilotem provedený přemet stroje se třemi děly a dvěma pozorovacími kontejnery těsně nad brdskými hřebeny k sebevraždě.

"Já si myslím, že některá nezodpovědná vyjádření i zkušebních pilotů z Aera Vodochody, bez toho, že by věděli, jak byl tento manévr proveden, je prostá spekulace. Strašně mě mrzí, že i v takovéto situaci se zkušení lidé propůjčují k tomu, aby se vyjádřili ještě před ukončením vyšetřování," řekl generál Štefka.

Letečtí experti upozornili, že zkušený pilot Petr Vašíček, který na L 159 Alka nalétal 270 hodin, prováděl s tímto letadlem poprvé obtížné manévry v situaci, na kterou nebyl zvyklý.

Přetížený letoun, nebo rýma?

"Děla a kontejnery mají vliv na aerodynamické vlastnosti letadla. To se prostě chovalo poněkud jinak. Před lety na to doplatil pilot, který se na Brněnsku předváděl známým s Albatrosem a havaroval. Zapomněl, že má proti dosavadní zkušenosti navíc přídavné nádrže a tedy i jiné zatížení. To změnilo aerodynamické vlastnosti. Pilot na to doplatil," řekl Právu bývalý pracovník Aera Vodochody, který nechtěl být jmenován.

Upozornil, že na pád letadla mohl mít i aktuální zdravotní stav třicetiletého Vašíčka. "Stačilo, jestli před startem zatajil, že má rýmu, nebo se jinak necítí ve své kůži. Jen piloti vědí, jak nesnesitelnou bolest hlavy způsobí začínající rýma při čtyřnásobném přetížení. Tato zdánlivá drobnost byla příčinou havárie jednoho Albatrosu přímo na zkušebním letišti ve Vodochodech. Tovární pilot tehdy rýmu zatajil, protože nechtěl přijít o prémii za let," řekl bývalý letecký expert.

Za chybu označil, že pilot Vašíček nebyl podroben lékařské kontrole bezprostředně před startem na cvičný a nesmírně obtížný úkol. "Lékařská kontrola pilota týden před startem podle mě nestačí. Musí být v takovýchto případech provedena v den startu," poznamenal expert.

Zdůraznil, že dokumentace o obou případech je v archivu Aera Vodochody. "Do roku 1989 jsme vedli všechny havárie Delfínů a Albatrosů. Mnoho jich nebylo, protože Delfíni a Albatrosi byli a jsou ve své třídě nejlepší na světě," dodal.

Mluvčí drží bobříka mlčení

Mluvčí Aera Vodochody Pavla Kolínová sdělila, že o uvedených případech nic neví. "Nebudu to komentovat. Nemohu ani sdělit, kolik delfínů a Albatrosů vyrobených naší továrnou havarovalo. Je to věc uživatelů," odpověděla Kolínová v pátek na dotaz Práva.

Jakékoliv nové informace o havárii odmítli sdělit mluvčí vzdušných sil Petr Sýkora a mluvčí generálního štábu České armády Vladimír Lukovský, přestože vyšetřovací komise už zná základní data o letu z černé skříňky. "Mohu jen říci, že vyšetřovací komise náčelníka generálního štábu Pavla Štefky má deset členů. Vyšetřování potrvá ještě několik týdnů," řekl Lukovský.

Okresní policejní ředitel v Příbrami Václav Stupka byl sdílnější. "Kriminalisté spolupracují s vyšetřovací komisí. Ohledávají terén, písemně vše v souladu s trestním řádem zaznamenávají, shromažďují poznatky. Práce se účastní kriminalističtí experti, odborníci z Aera Vodochody a vojenští specialisté," sdělil Stupka.

Výběr článků

Načítám