Článek
V hlavním městě neotevřela většina základních škol, další se ke stávce připojily, ale zůstaly otevřené. I když často v omezeném provozu. Žáky Základní školy Květnového vítězství čeká v podstatě standardní den, i když výuka bude omezená. „Zaměstnanci se mohli svobodně vyjádřit k tomu, jestli budou stávkovat,“ řekl ČTK ředitel školy Pavel Kopečný. Ke stávce se podle něj připojila asi pětina učitelů, 60 procent asistentů pedagoga a všichni zaměstnanci školní jídelny. Škola tak dnes mohla výuku zachovat, jen musela zajistit náhradní stravování formou baget.
„Kromě jídelny ještě máme odvolanou odpolední výuku,“ doplnil ředitel. Funguje i školní družina.
Odboráři sotva zaplnili Malostranské náměstí
V Pardubickém kraji zavřela asi polovina škol. „Zcela uzavřeno je třicet krajských škol z celkových pětašedesáti. Bez omezení se vyučuje ve 31 krajských školách,“ uvedl mluvčí krajského úřadu Dominik Barták. Například pedagogové sportovního gymnázia v Pardubicích se ke stávce připojili, výuka však probíhá. Učitelé si ale na výraz protestu připevnili stužku v barvách trikolory.
Vyhlásili nám ředitelské volno, tak máme delší víkend. Aspoň si odpočinu, protože chodím na brigádu
V Královéhradeckém kraji se zapojilo 40 ze 72 krajských školských příspěvkových organizací. „Konkrétně by se mělo jednat o zhruba 1800 zaměstnanců zapojených do stávky. Mnoho organizací stávku podporuje, ale aktivně se nezapojí. Například dětské domovy v kraji provoz neomezily,“ uvedl mluvčí kraje Dan Lechmann.
„Vyhlásili nám ředitelské volno, tak máme delší víkend. Aspoň si odpočinu, protože chodím na brigádu,“ řekl Právu Jan, student druhého ročníku strojní průmyslovky v Hradci Králové.
„Hlavním důvodem naší účasti na stávce je obava, že vládou navrhovaná úsporná opatření pro rezort školství negativně ovlivní kvalitu vzdělávání i na našem gymnáziu,“ vyjádřili se zástupci stávkového výboru Michaela Vaňková a Michal Dočekal z hradeckého Gymnázia J. K. Tyla. Vadí jim zejména snižování státem proplacených vyučovaných hodin na třídu, ohrožení neučitelských pedagogických profesí a výrazné snížení mzdových prostředků pro nepedagogické pracovníky.
Ve standardním režimu ale zůstala většina soukromých škol v Hradci Králové. Ředitel Sion školy Denis Doksanský například připomenul, že se záležitost týká státních škol, neboť nestátní jsou v jiném režimu.
V Plzni jsou zcela uzavřené dvě základky, 2. a 13.. Na 1. základní škole uprostřed sídliště Bolevec se stávka dotkne tříd od čtvrté třídy výš, pro první až třetí ročník je výuka zajištěná, malí školáci pak mohou využít i družinu, která funguje až do tří odpoledne.
„Jsem rád, že mohu dát dítě do školy, i když alternativní řešení bych také našel,“ řekl Novinkám Petr Kunš, který ke škole doprovodil druháka Petra. Stávka je podle složitá pro všechny, bere ji však jako relevantní řešení. „Myslím, že vláda by se měla soustředit více na nás než na zahraničí, důležití jsou obyvatelé České republiky,“ podotkl.
Jindřich Reiser přivedl prvňačku Haničku. „Starší syn je doma, ale je pro mne velmi dobré, že alespoň ji mohu dát do školy,“ sdělil. „Přiznám se, že přesně nevím, za co školy vlastně stávkují, zatím jsem žádné vyjádření neslyšel. Prý kvůli penězům, ale nevím, zda je to kvůli mzdám, nebo kvůli tomu, kolik peněz jde do školství,“ dodal.
V Jihomoravském kraji dnes zavřely stovky škol. Brněnskému magistrátu nahlásilo zapojení do celorepublikové výstražné stávky přes sto mateřských a základních škol. Krajem zřizovaných škol stávkuje 87, většinou jde o střední školy a gymnázia. Všechny základní školy a část mateřských přerušily provoz také v Blansku, Hodoníně, Břeclavi a dalších obcích.
Ve Znojmě stávkuje šest mateřských a pět základních škol, v provozu je pouze základní škola v Příměticích a mateřská škola v Mramoticích.
Zcela opuštěná byla školní budova ZŠ T.G. Masaryka v Havlíčkově ulici v Rajhradě, kterou navštěvují žáci druhého stupně, zatímco druhé pracoviště v Masarykově ulici, kde je první stupeň, bylo živo. Ovšem i žáčků budovy prvního stupně starší budovy vedle kostela se stávkový den dotknul.
„Máme zde tři vnoučata a jejich výuka, jak nám sdělili bude dnes zčásti suplováním. Co je však podstatné, děti si musíme vyzvednout dříve než obvykle, neboť oběd, který se sem jindy běžně dováží z horní velké školy dnes mít nebudou. tak se tomu musíme podřídit a kdo jiný by měl v takovém případě pomoci než dědeček z babičkou,“ popsal pan Stanislav, který tak pomůže zaneprázdněným rodičům dětí, kteří by si jinak museli vzít v zaměstnání částečné volno.
V rajhradské škole v osmadvaceti třídách učí přes čtyřicet kantorů více než šest set dětí. Škola má osmnáct asistentů pedagogů, jednoho psychologa, tři speciální pedagogy, šest vychovatelek, devět správních, a sedm zaměstnanců školní jídelny.
V Moravskoslezském kraji se do pondělní výstražné stávky zapojilo 843 škol, což je přes sedmdesát procent školských zařízení v regionu. Informovala o tom předsedkyně moravskoslezských školských odborů Dagmar Boková Regelová. Dále uvedla, že stávek již zažila více, ale takhle má zatím v tomto kraji nejvyšší podporu. „Školy, zdá se, konečně pochopily, že stávkovat nemusí jen školy, kde jsou odbory. Jde o celý systém našeho vzdělávání,“ řekla Dagmar Boková Regelová.
Stávkují všechny školy v Bohumíně
Například v Bohumíně na Karvinsku se do stávky zapojily všechny základní a mateřské školy, jejichž zřizovatelem je město. Požadují po vládě více peněz do rozpočtu školství. Uzavření se zde dotklo přibližně 2300 dětí. Vedení města boj škol za mzdy neučitelských profesí a zachování kvality vzdělávání respektuje.
Podle bohumínské radnice situace ve školství spěje k tomu, že stát postupně převede co nejvíce nákladů za základní vzdělávání dětí na obce. „My kromě výdajů na provoz, údržbu a modernizaci budov dotujeme našim školákům exkurze, lyžařské, plavecké a adaptační kurzy, pobyty v přírodě a řadu dalších aktivit. Naše školy jsme vybavovali rekuperačními a větracími jednotkami proti prašnosti a hluku. Investujeme do preventivních a vzdělávacích programů, podporujeme talentované děti. A stát směřuje k tomu, aby se částečně zbavil povinnosti zajistit chod škol alespoň personálně,“ komentoval aktuální vývoj ve školství starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).