Článek
Dřív, než se vůbec začne s rozšířením jaderné elektrárny, bude se muset na úpravy trasy utratit 13,5 miliardy korun, na tolik jsou odhadnuty náklady. Se stavbou silnic a mostů se začne na některých místech už letos.
„Kvůli dostavbě jaderné elektrárny vzniknou na středočeské silniční síti nové silnice a mosty,“ potvrdil náměstek středočeské hejtmanky zodpovědný za územní rozvoj Jiří Snížek (Piráti). Nákladní souprava může být až 53 metrů dlouhá a celková hmotnost by neměla přesáhnout 895 tun, 145 tun by měl vážit podvalník a nejvýše 750 tun převážený náklad. Středočeští zastupitelé už schválili začlenění plánovaných silnic do krajských zásad územního rozvoje.
S návozem materiálu se podle ministerských podkladů počítá už od druhé poloviny roku 2026, intenzivní by měla být přeprava stavebních a technologických komodit na staveniště hlavně od července 2028 do července 2033. Po vylodění v Týnci komponenty naložené na auta zamíří na silnici I/38 a pojedou dál kolem Čáslavi. Tady se podle náměstka Snížka budou muset posílit například most přes Doubravu u Kobylnic na Kutnohorsku nebo tři mosty na obchvatu Čáslavi.
Ze středních Čech zamíří náklady na Vysočinu směrem na Golčův Jeníkov, soupravy dojedou takřka k Jihlavě, kde se nakrátko napojí na dálnici D1, pak se po nově budovaném jihovýchodním obchvatu přemístí na výpadovku II/405 směrem na Třebíč a Dukovany.
Síkela: Chceme uzavřít smlouvu na nejméně dva reaktory
Kraj Vysočina se přípravou tras zabývá už řadu let a stavby, u nichž bude investorem, jsou tak vesměs ve stadiu projektového finále. Jde o obchvaty Jihlavy, Brtnice, Zašovic, Okříšek a Slavětic. Už letos na podzim by měla zahájit výstavba druhé části jihovýchodního obchvatu Jihlavy, který propojí silnici II/602 od obchvatu Velkého Beranova s výpadovkou na Třebíč, a také obchvatu Brtnice. Na obchvat Brtnice už byl vypsán tendr, nabídky bude kraj přijímat do poloviny května.
Vzniknou i dočasné komunikace
„Máme příslib vlády a státu, že tato stavba bude stoprocentně financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS). Stát financování všech akcí potvrdil. „Vláda na potřebné transportní trasy vyčlenila v průběhu deseti let 13,5 miliardy korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Stavby připravuje i Ředitelství silnic a dálnic ČR. To bude na trase Vysočinou zajišťovat zejména výstavbu obchvatu Třebíče I/23. „Nyní se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení. Zahájení stavby se očekává v roce 2027,“ uvedl ředitel krajské expozitury ŘSD Aleš Kratina. Kvůli přepravě dílů pro Dukovany vzniknou i dočasné komunikace. Ty pomohou rozměrným transportům objíždět mosty u Štoků, Měšína a Velkého Beranova. Bude také potřeba dočasně zvýšit zatížitelnost mostu u Golčova Jeníkova. Dočasné komunikace budou po ukončení přepravy odstraněny.
Obdobně se začínají chystat také trasy pro převoz dílů a materiálu na rozšíření jaderné elektrárny v Temelíně. Dělníci pracují na zpevnění a rozšíření silnice kolem Orlické přehrady v Solenicích na Příbramsku. Více podrobností k této trase ale ministerstvo dopravy zatím neposkytlo. „Informovat o dopravních opatřeních k Temelínu je v tuto chvíli předčasné, ucelený aktuální materiál zatím nemá ministerstvo dopravy k dispozici,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.