Hlavní obsah

Staví se trasa pro obří náklady do Dukovan

Střední Čechy, Vysočina

Obrovské mnohasettunové součásti na rozšíření Jaderné elektrárny Dukovany připlují do České republiky po Labi z Hamburku. Po řece mají pokračovat až do Týnce nad Labem na Kolínsku. Tady už budou muset na souš. Nákladními auty pojedou až do Dukovan. Jenomže silnice na naplánované trase na to nejsou stavěné.

Foto: Petr Horník, Novinky

Jaderná elektrárna Dukovany

Článek

Dřív, než se vůbec začne s rozšířením jaderné elektrárny, bude se muset na úpravy trasy utratit 13,5 miliardy korun, na tolik jsou odhadnuty náklady. Se stavbou silnic a mostů se začne na některých místech už letos.

„Kvůli dostavbě jaderné elektrárny vzniknou na středočeské silniční síti nové silnice a mosty,“ potvrdil náměstek středočeské hejtmanky zodpovědný za územní rozvoj Jiří Snížek (Piráti). Nákladní souprava může být až 53 metrů dlouhá a celková hmotnost by neměla přesáhnout 895 tun, 145 tun by měl vážit podvalník a nejvýše 750 tun převážený náklad. Středočeští zastupitelé už schválili začlenění plánovaných silnic do krajských zásad územního rozvoje.

S návozem materiálu se podle ministerských podkladů počítá už od druhé poloviny roku 2026, intenzivní by měla být přeprava stavebních a technologických komodit na staveniště hlavně od července 2028 do července 2033. Po vylodění v Týnci komponenty naložené na auta zamíří na silnici I/38 a pojedou dál kolem Čáslavi. Tady se podle náměstka Snížka budou muset posílit například most přes Doubravu u Kobylnic na Kutnohorsku nebo tři mosty na obchvatu Čáslavi.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, ČEZ, Novinky

Trasa, po níž se mají vozit těžké díly na výstavbu nových bloků Jaderné elektrárny Dukovany

Ze středních Čech zamíří náklady na Vysočinu směrem na Golčův Jeníkov, soupravy dojedou takřka k Jihlavě, kde se nakrátko napojí na dálnici D1, pak se po nově budovaném jihovýchodním obchvatu přemístí na výpadovku II/405 směrem na Třebíč a Dukovany.

Síkela: Chceme uzavřít smlouvu na nejméně dva reaktory

Ekonomika

Kraj Vysočina se přípravou tras zabývá už řadu let a stavby, u nichž bude investorem, jsou tak vesměs ve stadiu projektového finále. Jde o obchvaty Jihlavy, Brtnice, Zašovic, Okříšek a Slavětic. Už letos na podzim by měla zahájit výstavba druhé části jihovýchodního obchvatu Jihlavy, který propojí silnici II/602 od obchvatu Velkého Beranova s výpadovkou na Třebíč, a také obchvatu Brtnice. Na obchvat Brtnice už byl vypsán tendr, nabídky bude kraj přijímat do poloviny května.

Vzniknou i dočasné komunikace

„Máme příslib vlády a státu, že tato stavba bude stoprocentně financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS). Stát financování všech akcí potvrdil. „Vláda na potřebné transportní trasy vyčlenila v průběhu deseti let 13,5 miliardy korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Stavby připravuje i Ředitelství silnic a dálnic ČR. To bude na trase Vysočinou zajišťovat zejména výstavbu obchvatu Třebíče I/23. „Nyní se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení. Zahájení stavby se očekává v roce 2027,“ uvedl ředitel krajské expozitury ŘSD Aleš Kratina. Kvůli přepravě dílů pro Dukovany vzniknou i dočasné komunikace. Ty pomohou rozměrným transportům objíždět mosty u Štoků, Měšína a Velkého Beranova. Bude také potřeba dočasně zvýšit zatížitelnost mostu u Golčova Jeníkova. Dočasné komunikace budou po ukončení přepravy odstraněny.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Jaderná elektrárna Temelín

Obdobně se začínají chystat také trasy pro převoz dílů a materiálu na rozšíření jaderné elektrárny v Temelíně. Dělníci pracují na zpevnění a rozšíření silnice kolem Orlické přehrady v Solenicích na Příbramsku. Více podrobností k této trase ale ministerstvo dopravy zatím neposkytlo. „Informovat o dopravních opatřeních k Temelínu je v tuto chvíli předčasné, ucelený aktuální materiál zatím nemá ministerstvo dopravy k dispozici,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Obohacení uranu pro Dukovany budou místo Rusů zajišťovat Francouzi

Ekonomika

Výběr článků

Načítám