Článek
Dceřiná společnost Metrostav Infrastructure vznikla loni a podala hned několik nejvýhodnějších nabídek na dálniční stavby. U přeložky D6 u obce Krupá na Rakovnicku obdrželo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nabídku za 1,543 miliardy korun. To je o 20 procent nižší cena než ta předpokládaná. Podle původních plánů se mělo začít stavět na jaře, teď ale ŘSD počítá s druhou polovinou roku.
Podobný scénář nastal u D3 na úseku Třebonín–Kaplice-nádraží. Tady se počítalo se zahájením do pololetí, nyní se hovoří až o třetí čtvrtině roku. Metrostav Infrastructure zde podala nejvýhodnější nabídku 1,878 miliardy Kč (79 procent předpokládané ceny).
S ještě výhodnější cenou (jen 68 procent předpokládané ceny) se stejná firma vytáhla také u nabídky na stavbu dálnice D7 kolem Chlumčan na Plzeňsku.
Metrostav loni zvýšil čistý zisk na 625 milionů
Zahájení staveb těchto úseků dálnic se nicméně stále odkládá. „Výběrové řízení ještě nebylo ukončeno, hodnotící komise aktuálně posuzuje jednotlivé nabídky,“ potvrdil Právu mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že nedokáže říct, kdy by komise mohla s posudky skončit.
Největší stavební firmě v Česku soudy ve dvou různých kauzách zatím nepravomocně uložily pokuty celkem za 10,6 milionu Kč. Současně má Metrostav nepravomocně tříletý zákaz účasti na veřejných soutěžích a šestiletý zákaz stavební činnosti související s dotacemi.
Průtahy i v krajích
Skupina zareagovala tím, že divizi pro výstavbu dálnic převedla do dceřiné Metrostav Infrastructure. To však vadí konkurenci.
Několik firem s vyšší nabídkou ceny podalo námitku, že Metrostav Infrastructure nemá potřebné reference, a proto se vyhodnocení tendrů protahuje. Komise se musí pečlivě zabývat každou zakázkou, na niž byla podána námitka.
Dálničních neplatičů přibylo
„Ve Skupině Metrostav i ve společnosti Metrostav Infrastructure jsme přesvědčeni, že reference Metrostav Infrastructure jsou pro podání nabídky a vítězství ve veřejné soutěži dostatečné, a tuto skutečnost prokazujeme. Námitky konkurence vnímáme jako konkurenční boj, který však ve svém důsledku zdržuje výstavbu dálnic v České republice,“ sdělil Právu mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Stejný problém s veřejnými zakázkami řeší i v krajích. Na Vysočině museli původní zakázku na jihovýchodní obchvat Jihlavy zrušit právě kvůli průtahům při výběru dodavatele. Sdružení firem Eurovia CS a Colas se totiž odvolalo k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže poté, co krajská rada dala přednost společnosti Metrostav Infrastructure. Kraj pak musel vypsat nový tendr.
Práci s azbestem v InterContinentalu prozkoumá soudní znalkyně
Na Pardubicku je situace obdobná. Krajští radní musí znovu posuzovat nabídky na stavbu obchvatu Kojic na silnici z Přelouče do Kolína. Jejich původní rozhodnutí, že soutěž vyhrálo sdružení Metrostav Infrastructure a Chládek a Tintěra Pardubice, totiž napadla společnost Sovis CZ s námitkou na reference společnosti Metrostav Infrastructure.
Ředitel ŘSD Radek Mátl připustil, že tendry nakonec mohou skončit u antimonopolního úřadu v rámci správního řízení při prověřování konkrétního zadávacího řízení. Úřad ale zatím žádné takové řízení nevede.